eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkikwalifikacja rodzajowa niektórych kosztów - dot. pełnej księgowości › Re: kwalifikacja rodzajowa niektórych kosztów - dot. pełnej księgowości
    From: Mieczysław <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kwalifikacja rodzajowa niektórych kosztów - dot. pełnej księgowości
    Date: Tue, 16 May 2006 06:44:08 +0200

    Dnia Mon, 15 May 2006 18:22:17 +0200, Maddy napisał(a):

    > Mam zagwozdkę
    >
    > W jakich kosztach rodzajowych (zespół "4") ująć zakup pliku - klip
    > filmowy mający być wykorzystany w reklamie jako część większej całości.
    > Plik kosztuje 1500zł i drugie tyle licencja na jego używanie (osobne
    > pozycje na fakturze).

    Pierwszy raz spotykam się że sprzedażą pliku komputerowego.
    MZ taki plik filmowy jest dziełem w rozumieniu ustawy o prawach autorskich
    i powinien być traktowany tylko na zasadzie sprzedaży licencji lub
    sprzedaży praw majątkowych do dzieła.

    > O ile z licencją nie ma problemu o tyle nie wiem jak potraktować sam plik.
    > Spełnia on funkcje materiału - będzie częścią produktu który sprzedamy.
    > Ale z drugiej strony nie jest materialny.
    > Usługa tez to nie jest - kupiony od agencji która takimi rzeczami
    > handluje ale ich nie tworzy.

    Hmmm .... nie spotkałem się z zakazem pośredniczenia w sprzedaży usług.
    Więc mogłaby być to usługa - ale biorąc pod uwagę to co powyżej raczej jest
    to odsprzedaż praw majątkowych do dzieła.

    > Plik mógłby zostać użyty wielokrotnie bo na to pozwala licencja ale dla
    > odmiany nasz klient zastrzega sobie że materiały z jego reklam nigdzie
    > nie zostaną więcej użyte. Więc sprawa jednorazowa.
    >
    > Uznać to za materiał?

    Na pewno nie jest to materiał. Moim zdaniem należałoby taki plik zaliczyć
    do wartości niematerialnych i prawnych

    > Wrzucić do worka "inne koszty proste"?

    Nie widzę przeciwwskazań by tak postąpić.

    > Mam też druga podobną zagwozdkę - zakup czcionki w formie pliku (koszt
    > ok 500zl) plus osobno licencja na ta czcionkę na 5 stanowisk (drugie 500zł).
    >
    > Jak generalnie potraktować pliki komputerowe?
    > Będzie tego więcej w najbliższym czasie.
    > Niektóre dostarczone na CD, niektóre po prostu pobrane z sieci.
    > Niektóre wykorzystywane wielokrotnie, niektóre do jednorazowego użytku.
    > Wszystkie stosunkowo małej wartości.

    Wszelkiego rodzaju nabywane pliki należałoby traktować jak wartości
    niematerialne i prawne bo też taki jest ich charakter. Pozwalają korzystać
    z czyjegoś dzieła nie przyjmując same w sobie wartości materialnej.

    Ale to tylko moje dywagacje - chętnie poznam inne opinie.

    --
    Mieczysław