    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kupno nowego mieszkania- podatek!!!!!!!
    Date: Tue, 18 Jul 2006 07:38:57 +0100

    On Mon, 17 Jul 2006, witek wrote:

    > Rodzice mogą z nią kupić mieszkanie na spółkę, ona 10% mieszkania, oni 90%.
    > Potem tą współwłasność można znieść bez podatku.
    > Z tym, że ona nie może w żaden sposób próbować im zwrócić tych pieniędzy, bo
    > zapłaci podatek.
    >
    > Czy młoda osoba, ma jeszcze rodzeństwo.
    > Nalezy pamiętać, że tak czy siak rodzeństwo upomni się o zachowek od tych 250
    > tyś.

    Tak się zastanawiam...
    W K.C. jest:
    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Literalnie zapisano: "darowizny". Nie ma "lub czynności powodujące
    taki sam skutek majątkowy".
    A przecież zniesienie współwłasności jest inną czynnością prawną,
    opisaną w art.210 i okolicach.
    Nie podlega pod podatek od darowizn, podlega pod PCC - co wskazuje że
    podatkowo nie jest darowizną nie tylko dlatego że ja o tym nie wiem :)
    Zniesienie współwłasnosci w kontekście spadku pojawia się mi tylko
    raz w powiązaniu z gospodarstwem rolnym (art.1070).

    Z czego wynikałoby prawo do zachowku wobec tego, skoro IMHO to nie
    jest darowizna?
    Ja tak z ciekawości w sumie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd