  • Data: 2004-03-11 10:08:06
    Temat: Re: księga - excel
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uff, juz wiemy o czym rozmawiamy, pozwolę sobie na kilka ostatnich komentarzy
    do dotychczas wyartykułowanych i ukrytych między wierszami kwestii:

    1. W kwestii, czy ksiega prowadzona przy pomocy arkusza kalkulacyjnego jest
    księgą prowadzoną "przy użyciu technik informatycznych" mam poważne
    wątpliwości co do zdania Gotfryda i Mieczysława. Widziałem kilka "programów
    księgowych" realizowanych jako aplikacje Lotusa czy Excela, bardzo
    rozbudowanych, z własnymi interfesjami graficznymi itd. Jako programista
    uważam, że nie ma istotnej jakościowej różnicy pomiędzy dedykowanym programem
    napisanym w jakimś kompilowanym języku a zaawansowanym arkuszem
    współpracującym z bazami danych. Nie podjąłbym się ustawienia granicy i stąd
    moje przekonanie, że nawet w miarę prosty arkusz realizujący tylko dodawanie w
    kolumnach i wierszach księgi to jednak "techniki informatyczne".
    Jako zabezpieczenie stosuję podejście Gotfryda: wydruki wyglądają tak
    porządnie, że w razie czego mogę powiedzieć, że komputer to tylko maszyna do
    pisania, a księga to ta kupka papieru.

    2. Wątpliwości mam też co do zdania Gotfryda, że w przypadku stosowania
    "technik" księga jest w komputerze. Obowiązek sporządzania (i w
    konsekwencji przechowywania) wydruków sugeruje moim zdaniem, że stanowią one
    istotną część księgi prowadzonej "z użyciem technik". Od razu wyjaśniam, że
    nie podejmuję się zaproponowania techniki "zbroszurowania" wydruków z
    komputerem :-)) Myślę, że obowiązek wydruków jest w intencji ustawodawcy
    substytutem zachowywania terminów.

    3. Gotfryd poddaje w wątpliwość, czy stosowane techniki "broszurowania" dają
    TRWAŁY efekt. Otóż jest to chyba naleciałość z czasów, gdy księgę stemplowano
    w US przed pierwszym wpisem. Dziś takiego wymogu nie ma i moim zdaniem
    obowiązek broszurowania ma na celu ułatwienie posługiwania się (czytania)
    księgi a nie zapobieganie "żonglowaniem" kartami. Jak kupimy nie jeden zeszyt
    do prowadzenia KPiR ale trzy, to po wyjęciu zszywek możemy dokonywać różnych
    cudów a rano księga jest zbroszurowana jak należy. O trwałości zbroszurowania
    nie ma też ani słowa w rozporządzeniu.

    4. Na koniec pojawiła się dodatkowa sprawa: jeśli księgę robimy w komputerze
    wraz z ewidencjami to co z zachowaniem terminów. Prowadzenie ewidencji zakupów
    (np razem z VAT-owską) pozwala na wpisy do księgi chronologicznie przed 20
    następnego miesiąca ale co w tej sytuacji z ewidencją zakupów? Moim zdaniem,
    albo uważamy, że wpis do komputera wykonany w odpowiednim terminie stanowi
    wypełnienie obowiązku (czyli ewidencja jest "w komputerze") albo komputer
    stanowi tylko inteligentną maszynę do pisania i wtedy potrzebne są każdorazowe
    wydruki z zachowaniem terminów. Nadal moim zdaniem można albo wkładać tę samą
    kartkę ponownie do drukarki (przynajmniej teoretycznie :-) albo po każdym
    wpisie robić wydruk i plik takich kartek traktować jako ewidencję, Ja tak
    właśnie robię ale mam bardzo mało wpisów, u innych powodowałoby to paczki po
    30 wydruków.

    Dzięki wszystkim za pożyteczną dyskusję
    lub za cierpliwość,

    Pozdrawiam,