    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kontrola US a wpłw kasy na konto firmowe
    Date: Wed, 27 Oct 2004 23:59:47 +0200

    On Wed, 27 Oct 2004, masuro wrote:

    >+ Pogooglowałam i nie znalazłam satysfakcjonujących odpowiedzi
    >+ w temacie:
    >+ kontrola skarbowa a konto bankowe
    >+ mam kilka pytań, proszę - jeszcze raz mi pomóżcie :-)

    A ja piszę "z głowy czyli z niczego" przed czym lojalnie
    ostrzegam :)

    >+ 1. US ma prawo prześwietlić sobie moje firmowe konto
    >+ bankowe - prawda czy fałsz (według mnie: prawda)

    IMO też.

    >+ 2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?

    AFAIK tylko jeśli:
    - prowadzi postępowanie (np. wyjaśniające, nie mylić z kontrolą)
    - zażąda danych od banku.
    Może, jak np. przyklapnie podatnika "a skąd podatnik miał
    forsę na nowy samochód jak w firmie od 2 lat same straty"
    i nie będzie usatysfakcjonowany spadkiem z hAmeryki :)

    Oczywiście kontroler może hm... zasugerować podatnikowi
    to i owo. To nie znaczy że zawsze "ma prawo wg przepisów" - na
    grupie .prawo od czasu do czasu są posty jak to szanowne
    firmy windykacyjne doprowadzają co bardziej zastraszonych
    obywateli do obaw że ich "wyrzucą z [najmowanego !]
    mieszkania"... za długi po kilkaset złotych nie dotyczących
    owego najmu...

    >+ 3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
    >+ firmowe?

    ...jeszcze tego brakuje żebym PRZYMUSOWO musiał NIE zapłacić
    ZUSu bo "na firmowym brakło" :>

    Może żeby lepiej uświadomić problem: "na koncie" brakło
    a tu trzeba zapłacić PIT-4 czyli NIE SWÓJ podatek....

    >+ albo, co gorsze:
    >+ 4. Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    >+ firmowego na moje firmowe konto?

    Tu bym miał wątpliwości pt. "przecież konto jest 'w celu DG'"
    znaczy przelew też był "w celu DG".

> [...]
    >+ od banku i poprosił mnie o przysługę: X przelewa mi kasę,
    >+ ja wyciągam gotówkę, daję ją naszemu wspólnemu znajomemu Y,
    >+ a ten wpłaca X-owi jako zapłata za coś tam i tak pieniążki
    >+ krążą, po czym bank widzi duże obroty na koncie i o to
    >+ chodzi,
    >+ ale czy nie będę mieć problemów z US, który powie, że ja mam
    >+ jakieś dochody, których nie zaksięgowałam.
    >+ a przecież mogłam także, taki inny przypadek: pozwolić
    >+ znajomemu X z Gdańska przelać kase na moje konto dla
    >+ znajomego Y z mojego miasta, który nie ma "szybkiego" konta

    IMHO będzie trzeba wykazać że to był depozyt nieprawidłowy
    z którego nie wynikały dla ciebie "prawa rozporządzania".
    Bo od samego depozytu nieprawidlowego należą się już
    podatki jak od pożyczki - patrz ustawa o PCC.
    Jest Slayer w okolicy coby sprawdzić co piszę ? :)
    No i *w ogóle* wykazać że to był depozyt a nie "zapłata".
    IM*H*O sam tytuł przelewu może już być argumentem...

    >+ i 5. Sprzedaję wysyłkowo towar. Klienci płacą przelewem na
    >+ konto 50zł za towar i 5 zł za dostarczenie towaru do
    >+ klienta. Na fakturze bądź paragonie mają jednak tylko
    >+ pozycję: "towar - 50zł". Kosztu przesyłki nie pozycjonuję na
    >+ fakturze ().

    A paragony to fiskalne że przezornie spytam ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)