    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kasa fiskalna + kilka przypadków
    Date: Thu, 21 May 2009 10:18:23 +0200

    On Wed, 20 May 2009, Tomek wrote:

    > A czy to że powstaje obowiązek podatkowy znaczy że zaliczka jest sprzedażą,
    > czy że jest to wyjątek od tego że obowiązek powstaje w wyniku sprzedaży?

    Udało Ci się sformułować pytanie "czy pan bije żonę" :)
    Nie da się dobrze odpowiedzieć "tak" lub "nie" na drugie zdanie.
    Podatnik (przy zaliczce) musi ZAŁOŻYĆ na co idą pieniądze.
    Obowiązek podatkowy "ze sprzedaży" (w przypadku zaliczki) może
    wyprzedzać samą sprzedaż.

    > (Nie wiem, pytam, z ustawy nie wynika to wprost)

    Obowiązek podatkowy w VAT wynika z przeznaczenia tych pieniędzy.
    Jeśli są to pieniądze przeznaczone na pokrycie należności z czynności
    opodatkowanej, również czynności przyszłej, to powstaje obowiązek
    w VAT.
    Taki obowiązek predykcyjny nałożony na podatników :]
    Jakby się okazało, że pieniądze zostaną przeznaczone na inny cel (nie
    podlegający VAT, np. zaliczone przez otrzymującego na pokrycie jakiegoś
    odszkodowania dajmy na to, albo jakiejś zaległej płatności o której
    podatnik zapomniał), to trzeba by odkręcać...

    Mamy cóś takiego:
    - obowiązek podatkowy wynika ze sprzedaży (nie z zaliczki)
    - ale momentem opodatkowania jest przekazanie zaliczki (jeśli
    ma miejsce przed sprzedażą)

    pzdr, Gotfryd