    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jeszcze raz ZUS (rencista i DG)
    Date: Tue, 04 Jul 2006 20:08:51 +0200

    Majkaa napisał(a):

    > ZDROWOTNE PŁACĄ WSZYSCY, TYLKO NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE NIE.

    IMHO nie masz racji.

    Jeżeli renta nie przekracza minimalnego wynagrodzenia (obecnie 899,10pln) a
    miesięczne przychody z DG nie przekraczają 50% najniższej emerytury
    (obecnie najniższa emerytura wynosi 597,46pln) to składka na ubezpieczenie
    zdrowotne *nie_jest_opłacana*.

    USTAWA
    z dnia 27 sierpnia 2004 r.
    o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

    "Art.82 ust.8.
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest opłacana przez osobę, której
    świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty
    minimalnego wynagrodzenia, od tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia
    zdrowotnego, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c, w przypadku gdy
    osoba ta:
    1) uzyskuje dodatkowe przychody z tego tytułu w wysokości
    nieprzekraczającej miesięcznie 50 % kwoty najniższej emerytury
    lub
    2) opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej."

    i powołany art.66:
    "Art.66 ust.1.
    Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:
    1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub
    ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:
    [...]
    c) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi
    współpracującymi, [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~