    From: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jeszcze o samochodzie
    Date: Wed, 22 May 2002 14:06:22 +0200

    DarekS wrote:

    > Na wstępie przepraszam jeżeli ten temat był juz omawiany, ale nie
    > znalazłem go w archiwum w satysfakcjonującym zakresie.
    > Rozpocząłem dz. gosp. od 1.03 i za 03 na nieszczęście odliczyłem VAT od
    > faktur za paliwo z prywatnego samochodu os. Z tego co wiem teraz nie wolno
    > mi tego robić, a więc muszę zrobić korektę VAT-7. Czy podatek muszę
    > dopłacić z odsetkami?
    Tak, od kwoty o którą zaniżyłeś podatek musisz policzyc odsetki, licząc od
    dnia 26 kwietnia.
    > Napiszę teraz co wiem o samochodzie w firmie i proszę o poprawienie jeśli
    > coś jest nie tak, bo nie chce popełnić już błędu.
    > Koszty eksploatacji samochodu prywatnego mogę rozliczać w zakresie
    > wykorzystywania go dla celów służbowych, ale muszę prowadzić ewidencję
    > przebiegu pojazdu wg obowiązującego wzoru. Jako koszty wyjazdów wpisuję
    > ilość km x stawka za 1 km a jako koszty eksploatacji - faktury (w kwocie
    > netto czy z VAT-em?) za paliwo, części i drobne naprawy, przegląd itp (czy
    > ubezpieczenie też?). Na zakończenie miesiąca wpisuję do księgi pir
> [...]
    W zasadzie dobrze. Poprawniejsze niz "mniejsza z kwot" bedzie określenie
    "wartośc wydatków, ale nie więcej niż obliczony limit"
    Ubezpieczenie też wchodzi.

    > Kiedy rozlicza się różnicę? (na koniec mies> czy roku?)
    > Jak? (dopisuje do nast. mies.?)
    Jeżeli kupiłeś sobie książeczkę "ewidencja przebiegu pojazdu", to pewnie
    zauwazyłeś, że ewidencje prowadzi sie narastająco. Wobec czego kwota
    nadyżki - czy to kilometrów czy to wydatków - przechodzi na nastepny
    miesiąc i tak w koło macieju az do konca roku (jak sobie wyobrazisz że to
    sa darmowe minuty to napweno zrozumiesz o co chodzi:-))
    Poniewaz okresem rozliczeniowym podatku dochodowego jest rok, z roku na rok
    nadwyzki nie przechodzą

    > Czy wobec tego, że VAT-u za paliwo nie można odliczyć to VAT z pozostałych
    > faktur można? (np za zakup akumulatora czy wymianę klocków hamulcowych)
    Mozna. Zakaz odliczania VAT dotyczy tylko zakupu samego samochodu osobowego
    i zakupu paliwa do niego (dla czepialskich - pomijam kwestie leasingu itp.
    żeby nie mieszac niepotrzebnie chłopakowi w głowie).

    > Mam nadzieję, że wyczerpałem temat.
    Jak to mówią - ponieważ temat jest wyczerpany, słuchacze są wyczerpani i
    perelegent padł z wyczerpania więc chyba czas zakończyc zebranie :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl