    From: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jedyne żródło dochodu - umowa o dzieło
    Date: Sun, 8 Sep 2002 12:59:10 +0200

    Użytkownik "Bogdan" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aldhld$m97$1@news2.tpi.pl...
    > Umowa o dzieło stanowi dla mnie jedyne
    > źródło dochodu , jakie obciążenia podatkowe
    > i ubezpieczeniowe wynkają
    > w związku z taką umową .

    1. Podatki - "pracodawca" odprowadza 20% zaliczki na podatek ( po
    uwzglednieniu kosztow 20% lub 50% ), na koniec roku daje Ci PIT 8B, Ty
    skladasz normalne rozliczenie roczne - jak latwo zauwazysz, masz zwykle
    nadplate.
    2. Od takich umow nie odprowadza sie w Twoim przypadku ani skladek
    ZUsowskich, ani zdrowotnej. Czyli nie masz prawa do bezplatej opieki
    zdrowotnej, ani do zadnych zasilkow. Nie nabierasz praw do emerytury.
    Problem opieki zdrowoten mozna rozwiazac zatrudniajac sie gdzies na chocby
    kawalek etetu, albo podpisujac umowe zlecenia na najmniejsza nawet kwote.
    Skoro nie podlegasz ubezpieczeniom ZUSowskim, to proponuje chociaz
    samodzielne oszczedzanie na emeryture ( choc to oczywiscie nie to samo ),
    coby kiedys nie wybierac ze smietnikow. Chyba,z e liczysz, ze to tylko na
    krotki czas, ale prowizorki lubia trwac dlugo.

    --
    Jacek