    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak zapłacić zaliczkę na podatek od umowy o dzieło ?
    Date: Fri, 9 Jan 2004 22:39:18 +0100

    On Fri, 9 Jan 2004, ag wrote:

    >+ h'llo
    >+
    >+ Temat pojawiał się na grupie ale może spróbuję zadać pytanie w innej
    >+ formie...
    >+
    >+ Jestem osobą fizyczną, nie prowadzę DG i mam chęć zawrzeć z inną osobą
    >+ fizyczną nie prowadzącą DG umowę o dzieło (art. 627-646 K.C. nie definiują
    >+ strony zamawiającej jako firmy, jest tylko mowa o stronach i ich wzajemnych
    >+ zobowiązaniach);

    Za to UoPDoOF definiuje jednoznacznie, że "umowa osobiste" to
    są umowy *nie* zawierane "z ludnością", a ściślej: świadczone na
    rzecz podmiotów (...tu specyfikacja...) pod warunkiem że nie
    są równocześnie świadczone ludności.
    Jedno z rozumień tego sformułowania prowadzi do wniosku że
    świadczenie usług (w postaci umów zlecenia i o dzieło) "ludności"
    jest prowadzeniem działalności gospodarczej.
    Być może - nielegalnym...

    >+ w jaki sposób ma być rozwiązana sprawa zaliczki na podatek dochodowy - czy
    >+ zleceniodawca ma pobrać w swoim urzędzie skarbowym odpowiedni pit i wysłać
    >+ go mnie i do mojego US po wykonaniu przeze mnie okreslonego w umowie dzieła
    >+ i wypłaceniu należności, czy tez ma czekać do końca roku i wysłać dopiero
    >+ wtedy (załóżmy że przewidywane jest podpisanie kilku następnych umów przed
    >+ zakończeniem roku);?

    Jak znajdziesz obowiązującą interpretację że *osoba fizyczna* nie
    prowadząca DG może tak zrobić - to zapodaj :)

    [...]
    >+ odpowiednich przepisów reguluje międzynarodowe prawo prywatne

    Możesz uściślić co to jest, owo "międzynarodowe prawo prywatne" ?
    Jakaś konwencja ?

    [...]
    >+ umowy o dzieło w której zleceniobiorcą jest Polak i która jest realizowana
    >+ na terenie Polski ma zastosowanie prawo polskie (art. 627-646 K.C. - a tu
    >+ jak wyzej, nie jest zdefiniowane że zleceniodawca musi być firma);

    Owszem. Ja zazwyczaj w takim przypadku wyciągam hasło: "syndrom
    trawnika" :) (czasem piszę: trawniczka).
    Żebyś nie musiał szukać - objaśniam: "skoro kodeks drogowy ustala
    listę zakazów, i zakazy te obejmują drogi, a z kolei taki trawnik
    nie jest drogą - to znaczy że na trawniku wolno parkować".

    W K.C. również nie ma zakazu:
    - płacenia innej firmie gotówką dowolnej kwoty
    - zaliczania w koszty nieodliczonego VATu

    Prawdą jest, że w przypadku świadczenia osobie zagranicznej *tej
    osoby* (której świadczymy) nie dotyczy polskie prawo, więc nie
    ma siły mogącej ową osobę zmusić do "bycia przedsiębiorcą w myśl
    polskiego prawa" :)
    Odpowiedzi na pytanie czy taka "usługa" jest rzeczywiście
    objęta polskim prawem się nie podejmę :]
    Chyba jakby dochód był "zagraniczny" (uzyskany od kontrahenta
    zagranicznego) to byłoby prościej !

    [...]
    >+ właśnie jak z tym nięszczęsnym pitem postąpić zakładając że osoba
    >+ zamawiająca nie jest w stanie stawić się w polskim US i pobrać odpowiedni
    >+ pit - czy mam jej go wysłać a ona później poleconym wysyła go mnie i do
    >+ mojego US (i jak wyzej czy z końcem roku czy po wypłacie wynagrodzenia) czy
    >+ tez w jakiś sposób mogę to zrobić ja na podstawie wystawionego
    >+ pełnomocnictwa;

    Chcesz z "zagranicznej osoby" zrobić przedsiębiorcę (polskiego) ?
    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)