  • Data: 2011-12-06 22:28:14
    Temat: Re: jak wykazać dochody w PIT?
    Od: "Henryk" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 12/6/2011 9:22 PM, macso wrote:
    > sądząc po ciągu dalszym rozmowy mylisz dwie sprawy.
    > ale przede wszystkim to chodzi o jakiegoś twojego
    > pracownika któego zatrudniasz ( i jesteś dla niego
    > pracodawcą) czy to jakaś całkiem niezwiązana osoba.?

    ja nikogo nie zatrudniam, znajomy nie bardzo wie co zrobić, bo w jego
    rejonie albo się robi na czarno, albo na jakieś kombinowane umowy, innego
    wyjścia nie ma a pracować musi, w tym roku pracował na początku na umowę
    zlecenie, potem bez umowy (pracodawca opowiadał bajeczki że puźniej i
    zleciał prawie rok), potem znalazł sobie inną robotę, teraz nie wie jak ma
    się rozliczyć w picie i poprosił mnie o pomoc, widziałem tą jego "umowę
    zlecenie" i powiem ze zleceniem jest ona tylko z nazwy, właściwie to nawet
    nie wiem co to za umowa, bo nie spełnia ona warunków ani umowu zlecenia, ani
    o dzieło ani umowy o pracę, po prostu jest to jakaś kombinowana przez
    pracodawcę umowa żeby zatrudnionemu pracownikowi płacić grosze często
    poniżej minimalnej krajowej (znajomy faktycznie pracował jak przy stosunku
    pracy) z tego względu chcę go rozliczyć jak z umowy o pracę

    > generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych
    > dochodów.

    co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

    > zanim osoba fizyczna złoży w US swój PIT, urząd
    > dostaje w ciągu roku zaliczki a na koniec roku PITy ( 8 i 11)
    > pasujące do tych zaliczek ( a kopie dostaje człowiek)
    > człowiek wypełnia na tej podstawie swój PIT ( 36, 37 ).
    > Gdyby nie miał żadnych odliczeń, praktycznie rozliczenia ze
    > skarbówką może zrobić pracodawca

    z tymi zaliczkami to niekoniecznie, prawdą jest tylko to że powinieneś je
    płacić, pewnie jak byś ich nie płacił co miesiac to możesz cały podatek
    zapłacić na koniec roku z odsetkami, ale jeszcze tego motywu ze skarbówką
    nie przerabiałem, więc nie wiem jak to wygląda,

    nie wiem jak to wygląda od strony pracownika, bo on zawsze dostaje kwotę
    netto a zaliczki ma obowiązek odprowadzić pracodawca (zdaje się dla każdego
    rodzaju umowy), tak wiec pracownik nie wie czy i jakie zaliczki pracodawca
    odprowadził, wie natomiast jakie powinien odprowadzić od płacy netto ze
    stosunku pracy (który istniał faktycznie), znajomy obawia się ze pracodawca
    wcale nie odprowadzał zaliczek, albo zaliczki były mocno zaniżone (stąd
    pewnie te braki w umowach) tak więc chcę mu wypełnić pita jak od umowy o
    pracę od kwoty netto jaką otrzymał od pracodawcy i jeśli okaże się że
    pracodawca tych zaliczek nie odprowadził, albo zaniżył to już on będzie miał
    problem ze skarbówką a nie pracownik i tyle filozofii,
    co o tym myślicie, ktoś może już to prerabiał?
    może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?