    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak wpisac kredyt w koszty?
    Date: Tue, 10 Jun 2003 11:59:46 +0200

    On Tue, 10 Jun 2003, Andrzej wrote:

    >+ Witaj ponownie

    Takoż witam wszystkich :)
    I ponawiam prośbę o pisanie w sposób czytelny po pół roku
    (tj. wyciągnięciu postu z archiwum) - oczywiście chodzi
    o odpowiedzi pod cytatem (tam gdzie ma to sens :)).

    >+ Ciekawa dyskusja nam się tutaj rozpętała jak widzę i dobrze
    >+ bo nic tak nie
    >+ rozwija i nie poszerza horyzontów
    >+ jak rzeczowa dyskusja.

    Dodam że jeden z argumentów podgrzał atmosferę ;) - patrz [2] :)
    [...do Maddy...]
    >+ Oczywiście zgadzam sie z Tobą o dwojakim księgowaniu w koszty
    >+ różnego rodzaju kosztów
    >+ według dwóch zasad memoriałowej i kasowej. Jedna jak wiesz
    >+ regulowana jest art 22 ust 6 updof
    >+ a druga metoda kasowa o która tak się dopominasz
    >+ art 22 ust 1 updof.

    Powołując się na [2] muszę założyć że ustawę czytałeś :),
    no to co zrobiłeś z art. 22.4 ??
    Art. 22.6 jest *wyjątkiem* dla prowadzących KPiR !
    I to, że ów "wyjątek" jest powszechny, mało - np. Maddy na hasło
    "rozliczenie kasowe" odpowiada "to ja się nie mieszam" :) - wcale
    nie świadczy że ktokolwiek ma prawo założyć iż pytający *nie*
    stosuje owej *podstawowej* (na KPiR) zasady księgowania kosztów.

    >+ Zgadzam się również że nie zawsze
    >+ prawidłowo jest stosować zasadę memoriału

    Po pierwsze: jeśli się nie wybrało memorialu... :)

    >+ jaka proponowałem, w dużej części
    >+ zależy to po prostu od wykładni
    >+ jaką stosuje dany urząd skarbowy,

    Sprzeciw. Różnice się zdarzają, ale nie takie żeby
    dany US nie uznawał podstawowej metody księgowania
    kosztów. Znaczy: nie wierzę :)

    >+ ale zawsze i tylko o tym słyszałem

    Słyszałeś ?? ;) E...tego... ;)
    Nic nie sugerując na hasło "słyszałam słyszałem" google
    może ci zapodać kilka możliwych docinków ;)

    [...]
    >+ Jednak w zadnym wypadku nie zgadzam sie ze stanowiskiem dotyczącym
    >+ księgowania metodą kasowa zakupu
    >+ rozłożonego na raty bo powiedz mi z jakiej przyczyny ?

    Z możliwego powodu księgowania *wszystkiego* w momencie
    zapłaty. Z wyboru, niezmiennie przez cały rok.

    >+ Jak kupiłabyś ten sam
    >+ produkt ale na kredyt w banku
    >+ to co zaliczyłabyś w koszty w momencie spłaty kredytu ?

    Przy metodzie kasowej liczy się moment zapłaty za *daną*
    usługę lub towar. Jeśli zapłata jest z kredytu bankowego
    - to koszt jest "natychmiast", bo *sprzedawcy* towaru
    zapłaciliśmy "natychmiast".
    Jeśli płacimy sprzedawcy z odroczonym terminem płatności
    albo na raty - to tak jak płacimy tak mamy koszt (przy "kasie",
    oczywiście !).

    >+ Wyobraź sobie że nie
    >+ kupiłaś rzeczy o wartości 2500 zł
    >+ tylko 10000 na raty to co Twoim zdaniem możesz to amortyzaować ?
    >+ czy czekasz z pierwszą ratą amortyazacji do
    >+ momentu kasowej realizacji zakupu ? No paranoja, ale oczywiście czekam na
    >+ jakąs podstawe prawaną Twojej opinii

    IMO sprawa jest prosta: zakup ŚT *nie jest* kosztem i podlega
    innym zasadom księgowania opisanym w artykułach dotyczących
    amortyzacji. Kosztem jest amortyzacja która również przy
    "kasie" IMO nie podlega ogólnym zasadom księgowania.
    Księgowanie amortyzacji opisane jest przecież bez wyjątków;
    podstawą księgowania *nie jest* przecież dokument zakupu
    (ani zapłaty przy "kasie") a numer wpisu do EŚT !!
    Zgadza się ?

    >+ Pozdrawiam

    Takoż :)

    >+ Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > > Jasnowidz ?
    >+ > > hmm... nie sądzę raczej ktoś kto zna się na rzeczy.

    To jest owo [2] :)

    >+ > Zna sie na rzeczy?

    Znaczy: na metodzie kasowej :)
    Trzymamy za słowo i nie wypuścimy z rąk, bo przecież
    takiego nam na grupie brakuje !!

    >+ > A więc albo przyjął zalożenie bez zadnych podstaw albo jasnowidz...

    Ja tam glosuję za pierwszym rozwiązaniem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, mmemoriał; i proszący brać krytykę bez urazy osobistej !)