    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [gp] Nie wpisałeś do EST - podatek płać
    Date: Sat, 14 Nov 2009 23:32:09 +0100

    On Sat, 14 Nov 2009, Tomek wrote:

    > http://podatki.gazetaprawna.pl/orzeczenia/370208,spr
    zedaz_majatku_firmy_to_dzialalnosc_gospodarcza.html

    > cyt:
    >
    > Sąd oddalił skargę. (...) Fakt, że podatniczka mimo ciążącego na niej
    > obowiązku

    [1]^^^^^^^^^

    > nie wpisała środka trwałego (nieruchomości) do ewidencji, nie może skutkować
    > rozwiązaniami podatkowymi korzystniejszymi niż w przypadku, gdyby podatniczka
    > dopełniła tego obowiązku. Tym samym przychód ze zbycia nieruchomości należy
    > traktować,
    > na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jako przychód z pozarolniczej
    > działalności gospodarczej.
    >

    > - o co chodzi, czyżby po ulicach jeździły miliony nielegalnie niewpisanych do
    > EŚT samochodów?

    IMVHO może zależeć, z którego roku pochodzi "sprawa", to raz.
    Rzeczywiście, gdzieś do 2003 roku tak *było* - w ustawie był zapis, że
    przychodem z DG jest sprzedaż rzeczy związanych z DG (nie wykluczam, że
    powodem takiego zapisu bywały manipulacje "problemu podatkowego"
    pt. "ryczałt" :>, o czym za chwilę), i po wyroku NSA (odnotowanym
    w prasie) zmieniono ustawę, zapisując tam "ujęte w EST" (co przekłada
    się na prawo do amortyzacji).

    A po drugie, w "symbol z opisem" widzę wyraźnie: "Podatek dochodowy od
    osób fizycznych, w tym zryczałtowane formy opodatkowania": jeśli
    korzystanie miało miejsce podczas ryczałtu, to sprawa wygląda
    inaczej niż na zasadach ogólnych; podatnik ZAMIAST prawa do m.in.
    amortyzacji (jako jednego z kosztów) ma prawo do preferencyjnej
    stawki podatku, więc jeśliby podatnik korzystał z ryczałtu, to
    "przywalenie" przychodem wydawałoby się na miejscu.

    Zwracam uwagę na podkreślony tekst [1] :)
    Możecie przypomnieć, kiedy to występuje OBOWIĄZEK ujęcia
    ST w EST?
    Nie przypadkiem przy "przechodzeniu" z ryczałtu na zasady
    ogólne?

    To odnośnie uwagi wyżej - przy zakupach wartościowych ST, podatnik
    może przechodząc naprzemiennie ryczałt/zasady ogólne usiłować
    uniknąć następnie podatku od sprzedaży.
    (z powodu takich i podobnych problemów, osobiście uważam ryczałt
    za złe rozwiązanie - "konstrukcyjnie złe", ale to inna sprawa).

    Krótko mówiąc: IMVHO trzeba poczekać na dłuższy opis i uzasadnienie
    sądu, to może będziemy mądrzejsi.

    Jeśliby sąd wydał wyrok przy opodatkowaniu cały czas na zasadach
    ogólnych, to IMVHO wyszłoby, że sąd nie czytał uzasadnienia do
    noweli ustawy o podatku dochodowym, która wprowadzała słowa
    "ujętych w ewidencji..." - albo jest jeszcze jakiś extra kiks
    odnośnie nieruchomości, którego dla odmiany ja nie czytałem ;)

    pzdr, Gotfryd