  • Data: 2007-01-23 19:18:52
    Temat: Re: faktyczne koszty uzyskania przychodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 23 Jan 2007, Piotr Kubiak wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy w przypadku poniesienia kosztów uzyskania przychodu większych niż
    > wynikające ze stawki ryczałtowej (konkretnie: umowa o dzieło z
    > przeniesieniem autorskich praw majątkowych - 50% KUP) można odliczyć
    > faktycznie poniesione i udokumentowane koszty?

    W zeszłym i tym roku na pewno:

    10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były
    wyższe niż wynikajšce z zastosowania normy procentowej okreœlonej
    w ust. 9 pkt 1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokoœci
    kosztów faktycznie poniesionych.

    Sprawdź osobiście:
    http://gofin.pl/5,36,28354,4.html?PHPSESSID=6c3337b6
    a121f5e2b01af681397812bb

    :)

    > Chodzi mi o możliwość
    > odliczenia przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gosp. zakupu
    > komputera, oraz licencji na oprogramowanie

    Nie widzę możliwości, przykro mi :(
    Jakbyś wywiódł że jest inaczej to daj znać :) ale z podaniem podstawy
    prawnej bardzo proszę... za to bez powoływania się na logikę, o czym
    niżej :]

    Stan jest taki, że wydatki na "zużywające się stopniowo" zasoby, nazywane
    odpowiednio "środkami trwałymi" oraz "wartości niematerialnymi i prawnymi"
    *nie są kosztem uzyskania*. Przepis będzie dalej (art.23.1).

    Istnieje taki mechanizm nazywany "amortyzacją", polegający na prawie
    do zaliczenia *stopniowo* wydatku na ST/WNiP w koszty, niestety stosowny
    przepis ma postać:
    +++
    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce
    własnoœć lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone
    we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu
    przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będšce odrębnš własnoœciš,
    2) maszyny, urzšdzenia i œrodki transportu,
    3) inne przedmioty

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    [****BACZNOŚĆ!****]
    wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš
    przez niego działalnoœciš gospodarczš
    [****SPOCZNIJ!****]
    albo oddane do używania
    na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1 [tu chodzi o leasing],
    zwane œrodkami trwałymi.
    ---

    Podobny przepis jest dla WNiP (programów na przykład).

    Inni podatnicy prawa do amortyzacji *nie mają*.

    Za to przepis wykluczający:

    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego [...]
    b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż
    wymienione w lit. a) œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych, w tym również [...]
    c) ulepszenie œrodków trwałych [...]

    ...dotyczy WSZYSTKICH.

    Uprzedzam że jest wyjątek - w razie sprzedaży ST (lub WNiP)
    wartość zakupu jest kosztem (ale tylko wtedy), tak więc również
    podatnik nie prowadzący DG a sprzedający ST ktory nie załapie
    się pod zwolnienie (np. sprzedaje kompa albo samochód kupiony
    nie dawniej niż pół roku - taka sprzedaż PODLEGA pod podatek
    dochodowy niezależnie od PCC!) może "uznać koszt". Wyjątek
    jest w dalszej (wyciętej) treści przepisu podanego wyżej.

    Do innych "odliczeń" się nie da :( - nie jest kosztem i już.

    > w przypadku gdy umowa
    > dotyczy napisania programu komputerowego.

    Osobiście uważam zakaz zaliczania amortyzacji przy umowach
    niegospodarczych za niekonsekwencję, ale tak jest.
    "Wysoki Sejm postanowił i to jest prawo w .pl".

    Oczywiście opłata za *wynajem* kompa mogłaby być kosztem.
    Czyli jak szwagier kupi kompa i będzie go wynajmował (rzecz
    jasna rozliczając podatek!) to wartość kompa "wpuści" w koszty,
    a ten kto jest najemcą z kolei "wpuści" w koszty wartość
    kwoty najmu. Oczywiście za to co zarobi *ponad* amortyzację
    przykładowy szwagier płaci podatek odchodowy, a jak wyjdzie
    że NIE zarabia na tym wynajmie to nikt mu nie uwierzy :>

    Nie, nie pytaj mnie dlaczego "tak jest dobrze" a "zwyczajnie
    i wprost" jest źle. Nie wiem :>

    pzdr, Gotfryd