    From: "Nixe" <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktury elektroniczne
    Date: Wed, 11 Jan 2012 14:45:50 +0100

    Użytkownik <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jek25d$1u7$1@inews.gazeta.pl...

    > Trzeba zapewnić integralność i autentyczność faktury. To spełnisz i
    > wystarcza. Jest za to wspomniane, że dwa sposoby tj. kwalifikowany podpis
    > elektroniczny oraz EDI ową integralność i autentyczność zapewniają.

    No właśnie, ale jak to się ma do tego:
    http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5
    /artykuly/14_16115.htm?idDzialu=14&idArtykulu=16115
    "Wnioskodawca jest zainteresowany wystawianiem faktur VAT drogą
    elektroniczną dla swoich klientów w formie pliku, który nie będzie
    zabezpieczony ani podpisem elektronicznym ani hasłem"

    i dalej:
    "W ocenie Wnioskodawcy w czasie obowiązywania poprzedniej regulacji
    (rozporządzenie z dnia 14 lipca 2005 r.) konieczność zachowania cech
    (autentyczność pochodzenia i integralność treści) była potwierdzona
    narzuceniem zamkniętego katalogu form, w jakich faktury elektroniczne mogły
    być przesyłane (dotyczyło to bezpiecznego podpisu elektronicznego i
    elektronicznej wymiany danych EDI). W chwili obecnej, katalog ten został
    zdaniem Wnioskodawcy otwarty i nie ogranicza się do powyższych rozwiązań.
    Ustawodawca w § 2 ust. 2 rozporządzenia użył zwrotu "w szczególności" - co
    pozwala w ocenie Wnioskodawcy na traktowanie bezpiecznego podpisu
    elektronicznego i EDI jedynie jako przykładów"

    czyli wychodzi na to, że nie tylko EDI albo podpis. Ale wobec tego w jaki
    jeszcze inny sposób można zapewnić tę integralność i autentyczność? Co to w
    ogóle ma być ta "integralność i autentyczność"? :) Gdy wysyłam pocztą
    fakturę papierową, to też w żaden sposób nie zapewniam jej autentyczności,
    bo nie ma przecież obowiązku podpisywania wystawionych faktur.

    > Mnie interesują inne aspekty:
    > 1) czy taką fakturę się po prostu drukuje i otrzymany wydruk nadal jest
    > fakturą?
    > 2) czy taką fakturę trzeba trzymać w wersji elektronicznej?

    Z informacji, jakie znalazłam w sieci wynika, ze można i tak i śmak.
    Zresztą z samego artykułu też to wynika.

    > 3) jeśli można drukować to rozumiem trzeba oznaczać oryginał/kopia
    > 4) jeśli tylko wersja elektroniczna jest ok to pewnie nie może być
    > oryginał/kopia (bo w końcu wszystkie egzemplarze są identyczne)

    Tutaj to już nie jestem pewna.
    Na mój gust jeśli wystawca wydrukuje fakturę mimo, że dostarczył ją
    elektronicznie, to powinien siłą rzeczy oznaczyć ten wydruk jako kopię.
    Oryginał wszak poszedł do odbiorcy.
    Natomiast w formie elektronicznej to nie mam pojęcia. W naszym programie
    faktury od razu "wystawiają się" w dwóch egzemplarzach (a nawet trzech, bo
    oryginał + dwie kopie - w sumie nie wiem, po kiego grzyba aż dwie), więc
    tutaj akurat nie trzeba nic kombinować.

    > ://podatki.gazetaprawna.pl/porady/484794,jak_wystawi
    ac_i_korygowac_faktury_elektroniczne_od_1_stycznia_2
    011_r.html
    > https://ipsec.pl/faktura-elektroniczna-e-faktura/201
    1/jak-zapewnic-
    > autentycznosc-integralnosc-faktury-elektronicznej.ht
    ml

    O właśnie, o to mi chodziło.
    Brzmi masakrycznie, ale mimo to wielkie dzięki ;-)

    N.