  • Data: 2008-07-10 10:14:29
    Temat: Re: faktura gdzie odbiorcą jest firma z Irlandii lub USA
    Od: ajt <a...@u...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    GregZorbaEmmanuelYork pisze:
    > Witam
    >
    > założenie jest takie, piszę program (lub działanie równoważne),
    > umowa i wszystko przez internet, mieszkam w PL, DG w PL, wystawiam
    > fakturę, i teraz pytanie
    >
    > jak powinna wyglądać owa faktura i co poza zgłoszeniem do US odnośnie
    > NIP z początkiem PL

    To akurat w tym przypadku (między innymi tzw. "usług eletronicznych")
    jest niepotrzebne, na fakturze może być "normalny" NIP

    > jak wygląda sprawa VAT, należy go naliczać czy nie

    było wielokrotnie na grupie, szukaj postów np. z moim nickiem.
    W skrócie: brak vatu, tzn. "NP", czyli "nie podlega" na fakturze dla
    odbiorcy poza UE, a w UE również "NP", jeśli jest on zarejestrowanym
    vatowcem w swoim kraju i poda swój odpowiednik NIPu do faktury (może być
    NIP UE lub jego krajowy, jeśli w ogóle u nich jest pod tym względem
    rozróżnienie, jak u nas), wtedy jeszcze na fakturze formułka, że
    odbiorca jest zobowiązany do odprowadzenie vatu. Jeśli ma siedzibę w UE
    i vatowcem nie jest, wtedy "normalna" faktura z naszym vatem (jak krajowa).

    > do napisania programu wykorzystuje komputer który już posiadam, i
    > odliczyłem VAT, a także środowisko programistyczne, Windowsa etc, od
    > którego też odliczyłem VAT jako koszt, itd, energia elektryczna, łącze
    > internetowe i co tam jeszcze sie da wymyśleć, wszystko co ma VAT

    Ustawa o VAT (art. 86) mówi, że vat można w takim przypadku odliczać:
    "jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były
    wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których
    wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami".

    > bardziej zależy mi na ogólnym pojęciu jak to sie je

    Polecam lekturę wspomnianej ustawy (szczególnie, czy te "działania
    równoważne" łapią się w definicji usług, dla których jako miejsce
    świadczenia uważa się kraj nabywcy) oraz rozporządzenia o wystawianiu
    faktur :)
    --
    Pzdrawiam
    Andrzej