  • Data: 2010-04-02 15:18:58
    Temat: Re: faktura VAT marża na nowy towar?????
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 2 Apr 2010, 'Tom N' wrote:

    > Jest sobie /garaż/, która wytwarza i sprzedaje okręty/statki/jachty/łodzie
    [1]
    > -- każdy *produkt* jest "szyty na miarę", nie, że przypadkiem pasuje -- tak
    > chciał kontrahent, co wyrób to inne parametry, nadbudówka, silnik -- według
    > tego co wcześniej napisałaś, ta stocznia, to "zakład rzemieślniczy,

    Akurat tak bym tego nie nazwał :)

    > a nie fabryka.

    Za to tu się zdecydowanie zgadzam.
    Nie, to nie jest fabryka!

    Jako rzecz do rozważenia w znaczeniu słowa "fabryka" przytoczyłbym coś
    takiego jak "fabryka domów". Warunkiem koniecznym (niekoniecznie
    wystarczającym) jest tłuczenie masowo elementów, które są "fabryczne"
    właśnie - mimo, że docelowe budynki mogą się (wszystkie!) różnić.
    Jeśli nadbudówka jest osobno projektowana, to nie jest "fabryczna".

    [1] Wylosowanie akurat statków jest złośliwością (no, może przesadzam
    z określeniem, ale nie chce mi się szukać właściwszego) z Twojej strony,
    bo ze względu na rozmiar produktu wyjściowego wiele rzeczy jest tam
    postawionych na głowie, spraw podatkowych nie wyłączając - zasady
    amortyzacji statków dotyczą (również) ich *budowy*, do tego niejako
    "z góry" pozwalając rozliczyć koszt.

    Jak to nie jest stocznia produkująca jachciki, które można sobie
    zamówić z "listy do wyboru", ani statków bądź okrętów które można
    sobie poskładać z "klocków" - być może można sobie zażyczyć 17
    albo 21 wręg, ale "w środkowej części jednakowych" - to IMO owszem
    - zdecydowanie to NIE jest fabryka.
    Mimo bardzo dużej skali zatrudnienia, ton przerobionych materiałów
    i tak dalej.
    Bardzo duży zakład przemysłowy nie będący fabryką.

    pzdr, Gotfryd