    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dzierżawienie komputera od zleceniodawcy
    Date: Mon, 19 Jun 2006 21:26:27 +0200

    On Mon, 19 Jun 2006, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Hmm,
    > a ja się zastanawiam jaki to program w swojej licencji pozwala na dzierżawę
    > albo użyczenie.

    Ja zrozumiałem iż kandydat na zleceniodawcę wysuwa dwa dość rewolucyjne
    twierdzenia:
    1. powierzenie czegoś w celu realizacji *własnego* zlecenia stanowi
    odrębną umowę cywilnoprawną (mi wychodzi ze wobec tego mamy w kraju
    skromnie licząc setki tysiecy niefakturowanych wykonanych usług,
    ale może trzeba je liczyć na miliardy ;))
    2. wynajęcie programu wraz z komputerem nie jest wynajęciem programu
    bo tenże program jakoś automagicznie znika z pustce legislacyjnej :]

    Rozwiodłem się szerzej (pewnie zbyt szeroko w sąsiednim poscie
    i powyższe pytanie zachęciło mnie do napisania dwuzdaniowego
    streszczenia ;)

    Ale żeby tak na sucho nie zostało, to zapodaję iż Kodeks
    Cywilny używa pojęcia "powierzenia" w sposób wskazujący iż
    nie jest to czynność prawna, lecz sposób postępowania, który
    w zależności od okoliczności stanowi bądź odrębną umowę
    bądź część umowy nazwanej.
    IMO nie widać przeciwwskazania do "powierzenia WNiP"
    (na przykład pracownikowi) które NIE jest odrębną umową od
    już zawartej (umowy pracę, dzieło czy zlecenia).
    Jak ktoś zna to poproszę...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)