    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dorabianie do renty - jak najlepiej?
    Date: Wed, 10 May 2006 10:18:29 +0200

    On Tue, 9 May 2006, cadmold wrote:

    > Czy nawet, jeżeli Umowa z owym zleceniodawcą byłaby spisana przez
    > moją
    > firmę, dochody nie mogą przekroczyć określonego progu (jaki on
    > je4st
    > obecnie?), abym nie musiał zrezygnować z renty?

    Uwaga: piszę "z głowy czyli z niczego", sprawdź dwa razy :)
    AFAIK przy niektórych świadczeniach próg dochodowy jest oparty
    o "podstawę wyliczania składek".
    Przy DG owa "podstawa" jest określana DOBROWOLNIE przez prowadzącego
    DG, tyle że ustawodawca określił dolny limit tej dobrowolności :)
    I AFAIK dolny limit wypadał poniżej progów dla świadczeń.

    > Innymi słowy, czy prowadząc
    > DG mogę się samozatrudnić z pensją nie większą niż ów próg,
    > a nadwyżkę
    > dochodu pozostawić na koncie firmowym "na lepsze czasy"?

    Masz błędne pojęcie co do DG OF: polskie przepisy nie przewidują
    takiej formy, w której majątek DG byłby odrębny, jedynie część
    składników rzeczowych i niematerialnych może być *ewidencjonowana*
    jako majątek *wykorzystywany w DG*, niemniej - całość tego co
    jest "firmowa" również stanowi majątek podatnika.

    To nie jest tak że prowadzący DG "wypłaca sobie pensję".
    W dzisiejszym stanie prawnym nie ma takiej możliwości!

    A FYI: przepisy nie wiążące wprost dochodu podatkowego z DG
    z dochodem dla innych celów (np. podstawy ZUS) są skądinąd
    uzasadnione: jak zechcesz np. zainwestować, czyli kupić
    ST/WNiP poddawane niejednorazowej amortyzacji, to w kasie
    pojawia ci się dziura (bo trzeba zapłacić za ów zakup)
    a jednocześnie JESZCZE nie jest on kosztem.
    I na odwrót - jak po roku ktoś ci zapłaci zaległą f-rę
    to w kasie będą pieniądze a podatku już nie zapłacisz, bo
    zapłaciłeś rok temu :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)