    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dochód zagraniczny - jak rozliczyć?
    Date: Thu, 18 Apr 2013 18:28:14 -0500

    Piotrek wrote:
> [...]
    > 10 dolarów prowizji za przelew, ale nie pobierali żadnego podatku
    > (zgodnie z ustalonymi przez siebie zasadami). Czas na moje pytania.
    >
    > 1. Może to naiwne, ale skoro w USA dochód z tego jest nieopodatkowany,
    > a ponoć obowiązują u nas różne przepisy o unikaniu podwójnego
    > opodatkowania,
    > to czy w ogóle powinienem coś płacić? Nie jest tak, że skoro dochód
    > był
    > uzyskany tam, to wszelkie związane z nim kwestie finansowe są
    > rozstrzygane
    > po tamtej stronie oceanu, więc podatek został już zapłacony, tyle że

    Nie.
    Podatek jest do zaplacenia w Polsce, bo to jest twoje miejsce
    zamieszkania i tu sie rozliczasz z calosci dochodow niezaleznie od tego
    czy w USA podatek zaplaciles czy nie.
    Przy braku umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania w najgorszym
    przypadku zaplacilbys go po prostu dwa razy. I tam i tu.

    Zaliczki w USA ci nie pobrali bo zapewne nie mieli takiego obowiazku.
    Ewenutalnie po twojej stronie nalezaloby sie zastanowic czy to ty nie
    musisz rozliczyc sie z dochodu w USA i tam tez wypelnic rozliczenie
    podatkowe. Nawiasem mowiac, wlasnie w poniedzialek minal ci termin. :)

    W umowie o unikaniu podwojnego opodatkowania pomiedzy USA i Polska stoi
    2000 dolorow zwolnione z opodatkowania, wiec jak nie przekroczyles tej
    kwoty to raczej nie musisz sie obawiac, ze za 5 lat przy probie wjazdu
    na teran USA zostaniesz aresztowany na lotnisku za nieplacenie podatkow :)

    > 2. Załóżmy, że jednak powinno się od tego zapłacić u nas podatek.

    aha

    > Który PIT się do tego nadaje?

    PIT-36

> [...]
    > stwierdziła,
    > żeby wpisać zarobioną kwotę do PIT-37 w "innych źródłach". Co ciekawe,
    > ktoś
    > inny sugerował mi raczej PIT-36 i możliwe, że miał rację - o
    > niekompetencji
    > pań ze skarbówki miałem okazję się już kiedyś przekonać. Z drugiej
    > strony
    > wszędzie piszą, że PIT-36 jest dla osób prowadzących działalność
    > gospodarczą,
    > a ja jej nie prowadzę, więc jak to w końcu jest? Może jednak da się
    > podciągnąć pod "inne źródła" w PIT-37, a jeśli nie, to dlaczego?

    wersje sa dwie.
    a) nieprawidlowa . pit-37 w kategorii inne. Ta wersje lubia panie
    urzedniczki bo absolutnie nie maja pojecia jak rozliczac pit-36

    b) wersja prawidlowa. pit-36, bo pit-37 jest przeznaczony tylko i
    wylacznie dla podatnikow ktorzy maja potracane zaliczki przez platnika.
    Kazdy dochod wyplacony do reki "brutto" natychmiast kwalifikuje sie na
    pit-36 mimo, ze spokojnie daloby sie go prawidlo rozliczyc w pit-37.
    Ale o tym nawet najtezsze glowy w US nie maja pojecia.

> [...]
    > wpisać
    > na jednym papierze, jak radziła mi pani z urzędu (być może
    > niekompetentna,
    > ale to nie moja wina)? Powiem wprost - nie znam się na podatkach, z
    > PITami
    > innymi niż 37 nie miałem nigdy do czynienia, a na pewno nie mam ochoty
    > użerać
    > się z paniami urzędniczkami. Bardzo więc proszę o konkretne
    > wyjaśnienie jak
    > powinieniem się rozliczyć i na co się powoływać gdyby panie
    > urzędniczki bezpodstawnie upierały się przy tym, że moja metoda jest

    wypelniasz jeden pit-36 na ktorym wpisujesz dochody z polski i dochody z
    zagranicy
    i teraz bardzo bardzo formalnie dochod powiniens wpisac na zalaczniku pit/zg

    Pole 24, bo umowa pomiedzy USA i Polska jest umowa "proporcjonalna"
    czyli nie ma zastosowanie zwolnienia z podatku dochodu z zagranicy.

    pole 23 jest dla niemiec, anglii itp itd.

    Kwota z zalacznika pit\zg wyladuje w polu 77 pit-36 i po prostu zostanie
    doliczona do pozostalego dochodu, tak jakbys zarobil to w Polsce, ale
    nikt ci nie potracil zaliczek ani nie masz kosztu.

    jak widzisz mozesz to spokojnie rozliczyc na pit-37 robiac dokladnie to
    samo i wpisujac kwote w wiersz "inne".
    Podjerzewam, ze nikt sie nie przyczepi mimo, ze formalnie poprawnie to
    nie jest

    pit-36 bylby ci potrzebny gdybys chcial odliczyc podatek z zagranicy bo
    tylko tam jest pole na to. tu nie masz co odliczac.

    Podsumowujac.

    pit-zg - pole 24
    pit-36 - pole 77

    lub

    pit-37 - pole 55

    Wybor nalezy do ciebie

    jak sie nie chcesz za bardzo napracowac. to www.pity.pl wpisz co trzeba
    i reszta sama sie policzy (lacznie z przeniesienime kwot do pola 77 w
    pit-36).

    Amen.