    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: delegacja zagraniczna
    Date: Thu, 10 Jul 2008 10:20:44 +0200

    On Thu, 10 Jul 2008, andreas wrote:

    > Bardzo możliwe, że masz 100% w każdym z powyższych szczegółów. Nie będę się
    > sprzeczał, bo nie śledzę na bieżąco wszystkich możliwości, gdyż od tego mam
    > dobrą (sprawdzoną) księgową.
    > Zwróć tylko uwagę ile ci zajęło opisywanie mozliwości w tak głupiej sprawie.

    ???
    Przecież to się robi "odruchowo". Rutyna.
    Kierowca wjeżdżając na skrzyżowanie też nie cytuje kompletu przepisów
    dotyczących kolejności ustępowania pierwszeństwa, te przepisy pójdą
    w ruch jak z jakiegoś powodu "sprawa wjazdu" wyląduje w sądzie.
    W naszym przypadku będzie "sprawa wyjazdu" dla odmiany :)
    FYI: tak, byłem pracownikiem. Zarówno w instytucji państwowej jak i firmie
    prywatnej. Rozliczanie delegacji oglądałem.
    Śmiem wyrazić opinię, że co najmniej 98% pracowników nie umie podać
    ŻADNEJ podstawy prawnej do rozliczenia jakiegokolwiek wydatku
    delegacyjnego.
    Rozliczeniu delegacji to nie przeszkadza ;)
    A nie jest wcale bardziej skomplikowane, niż "proste zaksięgowanie
    faktury" - chcesz sprawdzić ile przepisów trzeba powołać, żeby
    rozpisać na drobne prawidłowość ujęcia np. faktury za hotel
    (osobno dla dochodowego, osobno dla VAT)?

    Rozpisałem się, żeby do każdej pozycji dało się wskazać konkretny
    przepis, wcale nie dlatego, że *miałoby to wymagać* jakichś
    nadzwyczajnych działań!
    Kontrola z US nie zatrzyma się nad taką delegacją dłużej niż nad
    samymi f-rami wrzuconymi luzem w koszty.

    > Jakbym miał każdy delegacyjny wydatek wczesniej analizować i konsultować
    > z księgowością to bym juz dawno tego nie musiał robić, bo firma by nie
    > istniała. Dlatego mam jedną procedurę, czyli branie faktur na płacącego

    Po pierwsze:
    Nie zmienia to faktu, że jak pracownik *prawidłowo* rozliczy koszty
    wyjazdu, to masz obowiązek je rozliczyć.
    Rzucenie hasłem "zafundowałeś firmie wynajem samochodu" jest równie
    zgodne z prawem jak np. odmowa wypłacenia zasiłku chorobowego.
    Jak pracownik na stwierdzenie "nie było cię w robocie, zwolnienie
    lekarskie mnie nie obchodzi, pieniędzy za te dni nie wypłacę" potulnie
    położy uszy po sobie to oczywiście taki numer przejdzie.
    Wcale z tego nie wynika iż będzie to "prawidłowo".
    Firma ma zwrócić pracownikowi wydatki w takiej wysokości, jakie były
    uzgodnione[1] i jakie poniósł, o ile umie to udowodnić. A umie, bo
    ma "kwit" (na siebie). Firma może mieć pretensje o ewentualną
    kwotę "strat własnych" (nieodliczalny VAT na przykład), nie mam
    pojęcia jakby na to (potrącenie "strat") zareagował Sąd Pracy :)
    [1] Dlatego często w formularzach polecenia wyjazdu firmy mają
    pole "środek transportu". Żeby było jasne, że np. za taksówki
    z jednego końca kraju na drugi firma nie zapłaci.

    Po drugie:

    > Szanuje oczywiście tych, których podnieca odwrotna kolejność.

    Nienienie.
    Nie było mowy o tym "co kogo podnieca".
    Zabrałeś głos w sprawi prawidłowości rozliczania delegacji, a nie
    w sprawie "co jest wygodniejsze dla firmy albo odpowiada widzimisię
    księgowego lub przedsiębiorcy". Widzimisię nie uchyla działania
    ustaw, w tym przypadku zobowiązania do zwrotu poniesionych wydatków
    (chyba z KC, nie pamiętam czy w KP jest przepis szczególny).

    Wystąpiłeś z twierzeniem jak wyżej (że jest to "fundowanie czegoś
    firmie"), z gruntu nieprawdziwym, to i protestowałem!

    BTW: a że posty mi czasem długie wychodzą, mimo że piszę o sprawie
    PROSTEJ, przykład masz wyżej ;)

    pzdr, Gotfryd