    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: delegacja zagraniczna
    Date: Wed, 9 Jul 2008 23:23:37 +0200

    On Tue, 8 Jul 2008, andreas wrote:

    > Użytkownik "Bozoo" <b...@o...pl> napisał
    >
    > Faktura ma być na tego kto w ostateczności płaci/funduje.
    > Tym sposobem dzięki twojemu "myśleniu" zafundowałeś firmie wynajem
    > samochodu. Nie przejmuj się, bogatemu wszystko wolno.

    Nie upraszczaj zanadto.
    Jak na mój gust wyciągasz dość lekkomyślne wnioski - czy Ty może
    DG prowadzisz? ;) Nie chciałbym zostać pracownikiem przy księgowym
    z takimi pomysłami, za dużo użerania ;)

    W przypadku delegacji, przynajmniej w odniesieniu do podatku dochodowego,
    wg przepisów działa "łańcuszek":
    - pracownik płaci "w celu wykonania delegacji"
    - firma płaci pracownikowi *zwrot wydatku*
    - dla pracownika to NIE JEST PRZYCHÓD PODATKOWY (ani koszt)
    - dla firmy to JEST KOSZT. Powoli i wyraźnie: kosztem dla firmy NIE JEST
    w tym momencie wynajem samochodu, kosztem jest ZWROT WYDATKU za ten
    wynajem, na rzecz pracownika. Faktura stanowi jedynie *uzasadnienie
    zwrotu* w zakresie rozliczenia delegacji, a nie dowód księgowy
    dla przedsiębiorcy (dowodem jest "rozliczenie wydatków").

    Pic w tym że nie ma ŻADNEJ różnicy dla podatku (dochodowego).
    Firmie to obojętne, czy zapłaci za wynajem, czy zwróci wydatek.

    Oczywiście różnica JEST - *o ile* w rachubę wchodzi VAT.
    A raczej "może być" (różnica), bo nie zawsze jest (o czym nizej).

    Z faktury "na firmę" firma może niekiedy :O odliczyć VAT (przykładowo,
    przy opłacie za hotel różnica żadna, bo odliczyć i tak nie wolno)
    natomiast pracownik oczywiście nie może - więc IMVHO w takim
    przypadku rzeczywiście ma miejsce "strata", w postaci zaliczenia
    kwoty VAT (metodą pracownik odliczyć nie może a zwrócić mu trzeba)
    do kosztów, a nie do odliczenia, czyli mniej wiecej 4/5 kwoty
    VAT "idzie się paść".
    Tyle, że płaci *PRZEDSIĘBIORCA*, a *nie* pracownik!

    No, chyba że pracownik dostał konkretne wytyczne i zostanie obciążony
    "za spowodowanie straty finansowej kwotą nieodliczalnego VAT".
    Przyznam że wątpię :)

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT, ZUS, kwartalnie, nie jestem księgowym ani nic w tym stylu)