    From: "Witek M." <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: definicja obrotu
    Date: Wed, 15 Oct 2003 23:10:44 +0200

    > Czytałeś wątek: "niedobory w kasie" ? W szczególności
    > post Czarka ?

    Aha, znalazłem. Nie chce mi się robić tu wywodu nt niedoborów zawinionych i
    niezawinionych, przyczyn ich powstawania, winnych i sposobu ich ustalania
    itd, itp. Brak gotówki w kasie był uznawany jako strata nadzwyczajna i jako
    taka stanowiła kup. Dodam, że są rónież kup straty np. w śrokach trwałych (w
    części nie pokrytej amortyzacją, która kup była już wcześniej), co ukazuje,
    że Państwo jest po części skłonne do partycypowania w takich stratach.
    Straty zawinione (np. z winy pracownika) są kup i w wypadku gdy pracodawca
    na drodze sądowej odzyska całość/część straconej gotówki "wrzuca" ją do
    zysków nadzwyczajnych (jest też możliwość, żeby w ogóle nie przpuszczać tego
    zdarzenia przez koszty - np. pozostawienie na rozrachunkach z pracownikiem).
    Nie jestem na 100% pewien, ale na 99%, że po nowelach w ustawie o
    rachunkowości straty takie będą zaliczane do pozostałych kosztów (ew.
    przychodów po odzyskaniu) operacyjnych.
    W skrajnym przypadku z cyt. postu zastanawiał bym się wyłącznie nad
    zasadnością uznania takiego "wypływu gotówki" za stratę nadzwyczajną
    (pozostały k. oper.), czyli nad kwalifikacją zdarzenia.

    Pozdr
    Witek