  • Data: 2002-09-16 09:57:00
    Temat: Re: darowizna - pieniadze
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 16 Sep 2002, Piotr Wypych wrote:
    [...]
    >+ Szkoda, bo właśnie o tym myślałem. Inne pomysły to: darowizna dwustopniowa,
    >+ czyli rozbicie jej na kilka osób, tak że każda z sum będzie poniżej progu 9
    >+ tys np Babcia->rodzice->Ty. Inny pomysł to pożyczka, której nigdy nie
    >+ zwrócisz.

    Przyjmujemy że jest lege artis.

    >+ Najlepiej w wariancie z wekslami, wtedy płacisz tylko drobną
    >+ opłatę skarbową.

    Sprzeciw !

    AFAIK i AFAIR weksel jest tylko zabezpieczeniem lub dokumentem
    zapłaty.
    Od faktu wystawienia weksla pobiera się opłatę skarbową, ale
    to jest opłata "za prawo do wystawienia własnego pieniądza"
    (którym w istocie jest weksel :)) !
    Opłata skarbowa nie ma *nic wspólnego* z opodatkowaniem transakcji
    która została owym wekslem zapłacona: stosownie do tego
    czy weksel jest zabezpieczeniem czy zapłatą, w momencie dokonania
    zapłaty weksla (czyli wymiany "swojego pieniądza" na "pieniądz
    państwowy") lub zapłaty owym wekslem trzeba przyjąć do wiadomości
    że ma miejsce transakcja - i o ile od owej transakcji podatek się
    nalezy, to się należy... !
    Inaczej mówiąc: BYĆ MOŻE (nie wiem) dałoby się za pomocą weksla
    odwlec moment uznania transakcji (i obowiązku podatkowego),
    ale możliwości uniknięcia - nie widzę...

    Pozdrowienia, Gotfryd