  • Data: 2009-08-27 09:12:26
    Temat: Re: darowizna od tesciowej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Aug 2009, Michal Jankowski wrote:

    > witek <w...@g...pl.invalid> writes:
    >
    > No wlasnie, to moj US jest nadgorliwy, czy taka jest litera prawa?
    >
    > Otoz urzad zażądał od _obdarowanego_ okazania potwierdzenia przelewu
    > i dowodu osobistego _darczyncy_. I to nie na zasadzie kontroli danych

    O to to.
    Nie "zażądali" - ładnie poprosili.
    I w tym cały problem, bo poprosić to mogą o cokolwiek, zakazu nie ma :|
    (AFAIK przynajmniej).
    Żądanie to byłoby na piśmie, z podaniem podstawy prawnej i na ogół
    wsparte numerkami KKS które z kolei zawierają wyliczenie lat więzienia
    za niespełnienie żądania :]
    Do tego żądanie pojawia się w ramach prowadzonego postępowania...

    > zawartych w zeznaniu, tylko ze "darowizna musi byc UDOKUMENTOWANA"

    No. A jak się czyta inne opisy, to wychodzi że jak trzeba podatnika
    utopić to byle zeznanie wystarcza :P
    (hint: ustne zeznanie, art. 180.2 Ordynacji)

    > i bez tych papierow zeznanie jest niekompletne.

    Z darowizną jest ten kłopot, że aby była "skuteczna" (prawnie) potrzebny
    jest albo akt notarialny, albo "wykonanie" (umowę zawiera się PRZED
    dokonaniem transakcji! - IMO zaakceptowanie faktu, że ktoś wzbogacił
    się czyimś majątkiem bez *intencji* tego wzbogacienia ze strony
    dającego to nie darowizna) - wskazany byłby więc dowód "wykonania",
    IMVHO jakiś kwit "darowiznę przyjąłem" albo co.
    Ale to tak jak piszesz:

    > Przeciez np. ulga internetowa tez musi byc udokumentowana fakturami,
    > a nikt nie kaze tych faktur zalaczac do dorocznego pita...

    O, to to - kwit u podatnika, do okazania w razie potrzeby, a nie
    do dołączania do zeznań. Oczywiście kopię można zrobić - ale na
    zasadzie jak wyżej ;) (skoro ładnie proszą)

    pzdr, Gotfryd