    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czy nieVatowiec moze amortyzowac samochod
    Date: Tue, 11 May 2004 09:35:32 +0200

    Użytkownik jureq napisał:

    > Chyba nie rozumiem. Sugerujesz, że nie VAT-owiec nie może zaliczać w
    > KUP typowych faktur w kwocie brutto? Mnie się wydaje, że to prawo jest
    > właśnie w pewnej części zróznicowaniem podmiotowym. Prawo do odliczenia
    > zależy także od tego kto jest nabywcą. VAT-owiec ma prawo odliczenia
    > VAT naliczonego i dla niego nie jest on kosztem, nie VAT-owiec nie ma
    > tego prawa i VAT naliczony jest u niego KUP.

    Jureczku, odnoś cię do faktyczniego brzmienia przepisów a nie do tego
    jak byś chciał żeby brzmiały.
    Przepis jest sformułowany przedmiotowo. Nie ma odniesienia do statusu
    podatnika w świetle VAT.
    Stwierdzenie, że nie-VATowiec zalicza koszty bruto a VATowiec netto jest
    niebezpiecznym uproszczeniem.
    Fakt bycia czy nie VATowcem nie ma bezpośredniego wpływu na koszty.
    Kazdą transakcję należy rozpatrywac osobno jako transakcje, bez
    patrzebua na status podatnika. Postepując w ten sposób nie popełnimy
    błędu. A w razie zmiany w przepisach (a w naszym kraju może się zdazyc
    że pewna grupa podatników zwolnionych z VAT otrzyma prawo do odliczania
    VAT) przepis jest uniwersalny.
    Przyjmowanie definicji uproszczonej prowadzi do tego że wiele osób nie
    jest pewna czy jeżeli sa VATowcami to VAT nieodliczalny jest kosztem.
    Dlaczego nie jest pewna? Bo ktos im kiedyś przedstawił zasadę w
    uproszczonej formie. Gdyby znali ja od strony podmiotowej takich pytan
    by nie było. Mieszasz ludziom w glowach.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl