  • Data: 2005-08-08 22:38:54
    Temat: Re: auto os. firma jak nie moc odliczyc VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Aug 2005, Marek G wrote:

    > Można kupić auto ze współwłaścicielem.

    Można. Napisałeś wyraźnie że "twój" !

    > Więc pytanie - jak będąc wspólnikiem SC wprowadzić legalnie auto
    > jednego z nich do EST. Najlepiej z odliczeniem VAT. Oczywiście mamy
    > inny NIP spółki niż każdego ze wspólników.

    Najpierw trzeba ustalić jaki ma to mieć wpływ na spółkę:
    - ma ulec zachwianiu równowaga majątkowa (i *domyślny* podział
    wypracowanych zysków i pokrywania strat, "chyba że umowa
    stanowi inaczej" i wartość spółki powiększa się ze zmianą
    proporcji z korzyścią "wnoszącego"
    - równowaga nie ma ulec zmianie. Wtedy trzeba ustalić na jakiej
    postawie prawnej (kupno udziału, darowizna...) wspólnik
    załapie się na swoją cześć :)

    Nie podejmuję się ustosunkować do przypadku kiedy wspólnicy
    już mają wspólny samochód (w tej samej proporcji co udziały
    w spółce) i chcieliby "zamienić" samochód (wprowadzając go
    do S.C.) na cokolwiek - choćby zyski w spółce wypracowane.
    IMHO wydaje się *jakoby* haczyk z art. 863 par. 2 K.C. nie
    wchodził w rachubę - ale jasności nie mam.
    A "gołe wprowadzenie" oznacza podwyższenie majątku spółki...

    > Tu nadal "widzę ciemność".
    >
    > Coś mi sie wydaje. że najprościej będzie jednak przekształcicić SC na
    > SJ, po czym kupić i zarejestrować auto na spółkę.

    Jeśli zmiana wpisu nie jest problemem to jak dla mnie:
    - nabycie przez drugiego wspólnika udziału w wysokości udziału
    w spółce (jak podejrzewam - "na pół"), ale "osobiście"
    - wniesienie do spółki z całym ceremoniałem (zmiana wpisu do EDG
    z podwyższeniem majątku itp)
    ...wydaje się być prawidłowa. I mniej efektów ubocznych niż przy
    przekształceniu.
    Ktoś przeciw ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd