  • Data: 2005-01-26 20:33:42
    Temat: Re: anulowanie faktur?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
    >+ > "faktura otrzymana z tytułu" implikuje tryb dokonany
    [...]
    >+ U mnie cos pewnie ze znajomoscia jezyka polskiego jest niedobrze.
    >+ Wo wg mnie "z tytulu" to oznacza "w zwiazku z".

    A ja mam wątpliwości. Raczej "w oparciu o" albo "z powodu".
    "związek" nie implkuje przyczyny i może być dość luźny: ale
    nie mam zamiaru wygryzać Rady Języka Polskiego ;) i kłócił
    się będę umiarkowanie z braku innych oponentów ;) - stwierdzam
    fakt iż takie próby były.

    >+ To znaczy w mojej polszczyznie jesli na poleceniu przelewu wpisze tytul..
    >+ "udzial w konferencji" to nie oznacza ze ta konferencja sie odbyla,
    >+ lecz ze ja oplacam PRZYSZLY w niej udzial.

    Aleś sobie przykład wybrał... jak do tego przelewu wystawisz
    fakturę to ona NIE BĘDZIE "z tytułu konferencji" tylko "z tytułu
    PRZEDPŁATY" (na udział w konferencji) i dobrze o tym wiesz.

    >+ A wiec wg mojego ulomnego zrozumienia to jesli faktura jest wystawiona
    >+ W ZWIAZKU Z TYM, ze odbiorca cos zamowil i BEDZIE mu to dostarczone,
    >+ to jst wystawiona "z tytulu nabycia..".

    No to jak wyżej - IMO "z tytułu" jest szczególnym przypadkiem
    "w związku", mianowicie tylko wtedy jeśli ten związek działa
    a konkretną stronę: "A z tytułu X" ma zastosowanie iż X powoduje
    A a nie zawsze jeśli A i X mają "związek" (korelację).

    >+ Nabywca nie musi odebrac w momencie wystawiania...

    US podnosił zarzut nieprawidłowego WYSTAWIENIA a nie ODBIORU.

    >+ > Przypomnę iż VATem opodatkowane jest "wydanie" (a nie "sprzedaż"),
    >+
    >+ Mialem na mysli "obowiazek podatkowy"...
    >+ powstaje z chwila ........

    Tak głupio się składa że w .pl nie ma regulacji generalnej, wg której
    obowiązek podatkowy uprawnia do odliczenia VATu naliczonego :(

    Z faktu iż sprzedawca musi odprowadzić VAT nie wynika iż nabywca
    może go odliczyć (po spełnieniu warunków iż jest podatnikiem VAT,
    nabycie służy sprzedaży opodatkowanej itp itd).
    Prawo odliczenia powstaje "od faktury" a nie "od obowiązku" (art.86.2)
    oczywiście dla faktury "od zaliczki" jest dodatkowe zastrzeżenie.

    I *TO* prawo US podważał: uznawał iż sprzedawca wystawił fakturę
    nieprawidłowo, sprzedawcy nie robił ŻADNEJ KRZYWDY (poza
    stwierdzeniem suchego faktu) i szedł do nabywcy zażądać zwrotu
    VAT + 30% + odsetki...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)