    From: "my way" <y...@s...tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwroty do dostawców a kolejka FIFO
    Date: Tue, 17 Feb 2009 12:37:28 +0100

    Użytkownik "slawek" <s...@n...qw> napisał w wiadomości
    news:gne34p$uk0$1@news.onet.pl...
    > Witam,
    >
    > Pomóżcie mi dokonać zwroty do moich dostawców :)
    > Otóż mam taką sytuację że przyjełem kiedyś na magazyn po jednej książce od
    > dwóch różnych dostawców po różnych cenach.
    > Najpierw było przyjęcie od dostawcy AAA jednej sztuki
    > a pare dni później taka sama książka od dostawcy BBB
    > W magazynie jeśli chodzi o wystawianie faktur sprzedażowych to mamy tzw
    > kolejkę FIFO czyli
    > co pierwsze przyszło to pierwsze wychodzi i jest ładnie pięknie to w
    > bazach pozaznaczane.
    >
    > Ale teraz planujemy dokonać zwrot do dostawcy BBB.
> [...]

    Wg mnie ma rację. Skoro przyjęliście do wyceny rozchodów metodę FIFO, to
    powinniście stosować ją do *każdej* operacji rozchodu z magazynu.
    Dorzucę coś jeszcze z ustawy o rachunkowości, na którą księgowy się
    powołuje:

    Art. 5. 1. Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób
    ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania
    operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania
    odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i
    sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z
    nich wynikające były porównywalne.

    A jeśli chcecie zmienić zasady wyceny rozchodu, to można to zrobić tylko od
    nowego roku:

    Art. 8. 2. W celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka
    może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę
    podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne,
    przewidziane ustawą. Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również
    określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania
    finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone
    za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W przypadku takim
    należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany
    te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na
    wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego
    dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

    Oczywiście nowy sposób wyceny będzie znowu dotyczył wszystkich operacji
    rozchodu z magazynu.

    Pozdr,

    m.w.