    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 27 Jun 2015 22:04:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zakup samochodu od osoby fizycznej nie prowadzącej DG
    <s...@p...org>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150625.invalid>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150626.invalid>

    On Fri, 26 Jun 2015, 2...@2...193053.invalid wrote:

    > Wojciech Bancer
    >
    > "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko"

    "Przepis szczególny stosuje się przed przepisem ogólnym".
    Oczywistym jest, że przepis ogólny może mieć różne skutki
    uboczne, np. może byc stosowany przy zaniedbaniu obowiązków
    prawnych przez prowadzącego DG.

    Przecież potocznie zwane "nielegalne DG", a formalnie
    "prowadzenie DG bez dopełnienia obowiązków rejestracyjnych"
    nie przestaje być "prowadzeniem DG".

    I *WTEDY* jest dobre miejsce na przepis ogólny, aby nie
    pojawiała się luka we wszystkich tych miejscach, w których
    istnieją obowiązki nawiązujące do "firmy" - bo wszak ktoś,
    kto firmy nie zarejestrował, byłby w lepszej sytuacji
    prawnej niż ktoś, kto ją zarejestrował (wszak "przepis
    o firmie" by go nie dotyczył).
    A tak nie ma tłumaczenia.
    Taki "nielegalny DG" ma *również* firmę - z braku laku
    jest nią jego imię i nazwisko, z mocy przepisu.
    Tego na który się powołujesz :D
    Ale jeśli firma *ma* uznany "dodatek", to ten dodatek jest
    nierozerwalną częścią firmy.

    > Ba, mam firmę (imie i nazwisko z włączonym dodatkiem -- co nie zaprzecza
    > temu, "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko"

    A zasadę o wzajemnych relacjach przepisów ogólnych i szczególnych
    gdzie posiałeś?

    > Wiesz, prosić to sobie mogą, ważna jest podstawa prawna, twierdzisz, że jak
    > podam swoje imie, nazwisko (firmę), nip, w razie czego regon to US, ZUS,
    > odpowiedni Marszałek, i kontrahenci nie będą ze mną gadać, tylko będą się
    > dopominać o ozdobniki firmowe?

    Jeśli w jakimś miejscu jest potrzebna FIRMA, to owszem, organy do tego
    uprawnione mogą zastosować środki wychowawcze :P (upomnienie) albo
    karne (mandat). Mało prawdopodobne, ale przy celowym działaniu (mimo
    upomnienia) możliwe.
    A kontrahenci... cóż, mają pełną swobodę działania po uważaniu.

    Dodam jeszcze, że np. ustawa o VAT *nie wymaga* podawania firmy.
    Ale tak zwyczajnie i po prostu nie ma w niej słowa "firma" (a nie, że
    "podatnikiem jest firma ale może nie podawać członu dodatkowego").
    Podobnie PDoOF.
    Dlatego w kwitkach typu faktura spokojnie wystarczą "dane podatnika"
    i firmy może nie być.
    IMO tylko tyle, że podanie firmy wyklucza możliwość dyskusji nad tym,
    czy w danej transakcji "działanie gospodarcze" było zamiarem podatnika
    (jeśli ma "firmę z dodatkiem" i ją podał, to na pewno nie było to
    działanie osobiste).

    > <cite>
    >
    > II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK

    Przecież cały Twój cytat dowodzi tylko jednego - że nie sprawdziłeś,
    iż ten przepis NIE WYMAGA PODAWANIA FIRMY.
    W ogóle.

    O firmie rozmawiać należy w kontekście przypadków, kiedy podajemy firmę,
    o obowiązku podawania firmy - w tych, w których taki obowiązek istnieje.

    > Po pierwsze, to w rozliczeniach z ZUSem istotne sa dane z II, i jak sobie
    > wybiore/utworzę dla celów 03 "ZUSSSIEKASE" to mam tej nazwy skróconej używać

    To jest "wewnętrzna skrócona nazwa stosowana przez ZUS".
    Nie ma ona NIC wspólnego z firmą!

    > Po drugie, rozumiem, że aktem prawnym konstytuującym podmiot "Tristan" jest
    > wpis w EDG, czyli
    > <https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/Sea
    rchDetails.aspx?Id=97c2b059-b9b4-490d-b03b-ca894bd2d
    8f4>
    > Jeżeli płatnik NIP 9690475368 będzie miał zaległości to ZUS będzie ścigać
    > firmę "b7.pl Przemysław Adam Śmiejek" a może nazwę skróconą "b7.pl
    > Przemysław Adam Śmiejek"

    Nie.
    Z mocy przepisu będzie ścigać płatnika składek, a tenże przepis ma
    zupełnie gdzieś to, czy podstawą jest bycie firmą czy niebycie firmą.

    Mylisz pojęcia - jak dyskutujemy o firmie to o firmie, a nie o OSOBIE
    która RÓWNOCZEŚNIE jest płatnikiem składek, podatnikiem, może być
    również dajmy na to posłem na sejm...
    Podatnik jest identyfikowany jako podatnik, a nie jako firma, płatnik
    składek jako płatnik składek itp!
    To że prowadzenie DG implikuje obowiązek rejestracji firmy, rejestracji
    do podatków i rejestracji do ZUS, *nie powoduje* że jedna rejestracja
    niesie bezpośrednie skutki dla innej!

    Obowiązek podawania *FIRMY* istnieje przykładowo w przypadku
    "wprowadzania do obrotu na terytorium RP" towarów zagranicznych.
    Jest również zapisany dla "sprzedaży na odległość".
    Mam przed nosem przepis to wiem ;) (ustawa o swobodzie DG konkretnie).

    pzdr, Gotfryd