    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup oprogramowania w serwisie aukcyjnym
    Date: Mon, 01 Dec 2008 21:33:04 +0100

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Próbować.
    > Sprzedawca po prawdzie zobowiązany jest wystawić rachunek, ale
    > większości "ludzi z ulicy" tego się nie da przetłumaczyć.
    > Tak się boją, że trzeba by na nich US nasłać w celach edukacyjnych :]
    Ale to jest osoba prywatna. Tymczasem jeśli chodzi o obowiązek
    wystawiania rachunków to znalazłem tylko art. 87 par. 1 ordynacji,
    czyli: "Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy
    prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego
    lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży
    lub wykonanie usługi."
    Gdzie znajdę coś na temat obowiązku wystawienia rachunku przez osoby
    prywatne?

    > Oczywiście że mają.
    > Ale (sama) umowa dowodem księgowym nie jest NIGDY.
    > Nie zawiera mianowicie dowodu, że została WYKONANA!
    > Natomiast, jak na tym samym kwitku będzie informacja że
    > "towar wydano/wysłano/odebrano" tudzież będzie jakiś kwitek
    > zapłaty, to dowodem jest ten kwitek *poniesienia kosztu*
    > oraz/lub dowód odbioru, zaś umowa stanowi dowód pomocniczy "za co".
    > Oczywiście zapis z aukcji swoją drogą (ten art. 180 Ordynacji
    > czyli "wszystko" - US musi to w razie kontroli *dopuścić* jako
    > dowód).
    "oraz/lub"? To wystarczy potwierdzenie przelewu?

    > Obawiam się że 22%.
    > Przepis pozwalający zastosować "zw" dla rzeczy kupionych "zw" dotyczy
    > rzeczy, a nie usług :)
    > (dla VAT WNiP to usługa, nawet jeśli "używana usługa" brzmi dość
    > kuriozalnie)
    Dzięki serdeczne. A co powiesz na zakup oprogramowania ze sprzętem? Mam
    jeszcze drugą opcję, czyli kupić ten sam soft w czymś w rodzaju "zestawu
    startowego": walizka, a w niej urządzenie + soft do programowania +
    jakieś okablowanie. Czy w takim przypadku jest to bardziej rzecz niż
    oprogramowanie, w związku z czym byłbym w stanie sprzedać to kiedyś ze
    stawką "zw", czy może trzeba by wyliczyć wartość softu w zestawie i
    ovatować to jakoś proporcjonalnie? :-)

    Maciek