eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWystawienie rachunku - ile czasu od daty otrzymania zapłaty › Re: Wystawienie rachunku - ile czasu od daty otrzymania zapłaty
  • Data: 2010-02-12 10:30:49
    Temat: Re: Wystawienie rachunku - ile czasu od daty otrzymania zapłaty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 12 Feb 2010, sensor wrote:

    > Dnia Fri, 12 Feb 2010 01:56:45 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a)

    > Możesz szerzej o tym?

    Art.14:

    > Temat zaliczek też mam zamiar w swojej działalności
    > rozstrzygnąć. Twierdzisz, iż kilka tygodni wcześniej mogę wystawić rachunek
    > (nie mam vatu) na 100% zaliczki za usługę

    A ten rachunek jaką ma podstawę prawną???
    Przecież to będzie tylko pokwitowanie wpłaty, a nie rachunek.

    Rachunek będzie za wykonanie usługi (w tym częściowe), z odpowienim
    pokwitowaniem świadczącym że kwota już jest zapłacona w zaliczce
    lub przedpłacie.
    Faktura (która owszem, jest rachunkiem), ma szczególną, odrębną regulację
    prawną ze względu na VAT - bo zaliczka jest doliczana do obrotu.
    IMVHO - ze względu na art.65 KC, tytuł "rachunek 100%" nic nie zmieni, to
    nie będzie rachunek.

    > i nie powstanie mi przychód?

    Mi tak wychodzi.
    Acz rzecz jasna art.14.1c.1 wzbudza pewną wątpliwość, w razie
    wystawienia f-ry, IMVHO nie było tu mowy o f-rze na zaliczkę
    (art.14.1c.2 raczej jest już prosty, zaliczka nie jest "należnością"
    z tyt. niewykonanej umowy, chyba że to umowa pożyczki, darowizny
    albo coś podobnego).

    Zapis oczywiście musi jednoznacznie wskazywać że to zaliczka.

    Osobna sprawa, to pytanie czy kwota która przekracza "rozsądny
    czas" na *potrzeby* zaliczkowe nie zostanie uznana za pożyczkę
    lub nieodpłatne świadczenie.
    I co to za "potrzeby", że wynoszą aż 100% kwoty :D

    Zaliczka wpłacona (przez zamawiającego) na 3 dni przed zamówieniem
    towarów (przez wykonawcę) IMVHO mieści się w "rozsądnym czasie",
    zaliczka wpłacona 3 miesiące wcześniej może wzbudzać wątpliwości
    i prowokować do szukania o jakich to podatkach zapomniano ;)
    I oczywiście jeśli to co jest ponad potrzeby ma stanowić
    *depozyt* na *zabezpieczenie* zapłaty, to IMVHO nie ma się
    czego przyczepić (przypomnę o kryterium depozytu "prawidłowego"
    dla PCC, czyli "braku rozporządzalności" - brak prawa do
    rozporządzania depozytem musi wynikać z umowy i musi być
    stanem faktycznym).

    pzdr, Gotfryd