    From: temp <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem kąta u kolegi,DG,jakie zobowiązania i umowy.
    Date: Fri, 24 Jul 2009 01:33:25 +0200

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Żeby była jasność: nie zmieni to podlegania pod US właściwy ze względu
    > na podatek dochodowy, jedynie *może* zmienić podleganie pod US wlaściwy
    > dla VAT.
    > Tak miało być?

    Chyba nie o tym - część zdania myli. Wynajmuję u niego i _mieszkam_
    (+ew.melduje) - to jest _fikcyjnie_ - bo tak mnie przyparło. Nie będzie
    jakiś oddzielnych adresów - _wszystko_ na jeden adres (akurat ta sama
    dzielnica i ten sam US PDOFiVAT)

    > Ale *dla VAT* takie źródła przychodu jak np. najem, mimo że dla
    > podatku dochodowego mogą być rozliczane odrębnie, liczą się jako
    > "DG" (nie w rozumieniu przepisów o DG, nie w rozumieniu przepisów
    > o dochodowym - lecz VAT, bo w ustawie o VAT jest *odrębna* definicja
    > DG).
    > Czyli będzie musiał wystawić fakturę - bo wynajem *niemieszkalny*
    > nie jest z VAT zwolniony.

    A tu właśnie nie wiem :( jak ma być. Niby nie wynajmuję jako "biuro" - tylko
    jako mieszkanie do mieszkania (raczej tylko pokój?), a niejako z automatu
    (adres zamieszkania) stanie sie ono moim miejscem prowadzenia DG (jak to
    zwykle dla 1osDG).
    Musi też być umowa na wynajem jako biuro? (->*niemieszkalny*).

    > Przepisy nie przewidują obowiązku odliczania VAT ani kar za
    > niezaliczenie
    > w koszty (formalnie stwierdzenie że "kosztem jest" - z ustawy - oznacza
    > że zaliczenie w KUP jest "z automatu", ale za fakt niezaliczenia kosztów
    > ubocznych AFAIK nie ma kary).
    > Ale jakbym już brał f-rę, to bym nie podarował "odliczeń" :|

    Już się boję, potem przepisy co krok zaskakują.Jak mała kwota to daruje
    sobie - święty spokój --bezcenny ;)

    > W zakresie VAT - owszem.

    Tego się spodziewałem i dlatego wspomiałem jak u niego. Będę się musiał
    jeszcze dowiedzieć ja ma to ująć i wykazać na deklaracji i w księgach. Uff.

    Widzisz nie pamiętam bo sam starałem się unikać pewnych przypadków dla
    spokoju. Zapamiętałem (z grupy?) coś o wyliczaniu średnich itd. przy
    sprzedaży nieopodatkowanej (a to znowu łączyłem z wynajmem) i coś z
    rachunkami tel. ;D
    Czyli po prostu chciałem go ostrzec jeśli to zmieni coś w jego księgowości
    poza dodatkowym odprowadzeniem podatku/vat z tyt wynajmu - słowem nie chce
    go wkopać nie świadomego w jakieś papierowo-przepisowe bagno.

    > Ale VATowcem jest się jako osoba prywatna jak najbardziej!
    > Co to, przedsiębiorca jest "osobą państwową" czy jak? ;)
    >
    > A skąd sprzedaż nieopodatkowana?? :O
    > Najem jest (*dla VAT*) normalną czynnością podlegającą, wyjątkowo najem
    > *mieszkalny* jest *zwolniony* (ale pozostaje opodatkowany!).
    > Niemniej skoro piszesz o najmie na cele *niemieszkalne*, to skąd owo
    > "nieopodatkowanie"?
    No właśnie cały czas myślałem o najmie .. *mieszkalnym*.

    > pzdr, Gotfryd

    Gotfryd! Nigdy na Ciebie tak nie czekałem jak teraz :D - już się bałem że
    jakiś urlop :)

    W sumie to nie zrozumiałem chyba tylko jak to będzie z tym wynajmem
    mieszkalnym i niemieszkalnym - tzn. jak może być najprościej i .. oczywiście
    dobrze dla US?
    pozdrawiam