    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem kąta u kolegi,DG,jakie zobowiązania i umowy.
    Date: Thu, 23 Jul 2009 23:14:25 +0200

    On Wed, 22 Jul 2009, temp wrote:

    > Przyszło mi rozwiązać sprawy w sposób niezbyt elegancki.
    >
    > Chcę[muszę] wynająć pokój(wystarczy?) w mieszkaniu kolegi i tam zgłosić do
    > US (nie zmieni się) miejsce zamieszkania -czyli miejsce prowadzenia 1.os DG
    > (KPiR,vat).

    Żeby była jasność: nie zmieni to podlegania pod US właściwy ze względu
    na podatek dochodowy, jedynie *może* zmienić podleganie pod US wlaściwy
    dla VAT.
    Tak miało być?

    > On ma działalność usługową, coś ryczałt, teraz jest już Vat-owcem,
    > szczegółów chwilowo nie znam.
    >
    > Chciałem się zapytać czy zwykła umowa o wynajem wystarczy dla US?
    > Czy musi mi wystawić jakąś fakturę (chyba jako os. prywatna bo takiej
    > działalności nie ma).

    Ale *dla VAT* takie źródła przychodu jak np. najem, mimo że dla
    podatku dochodowego mogą być rozliczane odrębnie, liczą się jako
    "DG" (nie w rozumieniu przepisów o DG, nie w rozumieniu przepisów
    o dochodowym - lecz VAT, bo w ustawie o VAT jest *odrębna* definicja
    DG).
    Czyli będzie musiał wystawić fakturę - bo wynajem *niemieszkalny*
    nie jest z VAT zwolniony.

    > Ja niczego księgować raczej nie będę tzn. odpuszczam
    > jakieś wciąganie w koszty itp.

    Przepisy nie przewidują obowiązku odliczania VAT ani kar za niezaliczenie
    w koszty (formalnie stwierdzenie że "kosztem jest" - z ustawy - oznacza
    że zaliczenie w KUP jest "z automatu", ale za fakt niezaliczenia kosztów
    ubocznych AFAIK nie ma kary).
    Ale jakbym już brał f-rę, to bym nie podarował "odliczeń" :|

    > Czy będzie mieć komplikacje w związku z tym wynajmem? Rozumiem że w zeznaniu
    > rocznym trzeba to wykazać i odprowadzić podatek ale czy ma to wpływ na jego
    > DG?

    W zakresie VAT - owszem.

    > Jakieś wyliczenia w zwiazku ze sprzedaż opod. i niepodatkowaną .. nie
    > pamiętam, coś mi chodzi takiego po głowie. (zakładam że nie, bo wynajmie
    > jako os. prywatna)

    Ale VATowcem jest się jako osoba prywatna jak najbardziej!
    Co to, przedsiębiorca jest "osobą państwową" czy jak? ;)

    A skąd sprzedaż nieopodatkowana?? :O
    Najem jest (*dla VAT*) normalną czynnością podlegającą, wyjątkowo najem
    *mieszkalny* jest *zwolniony* (ale pozostaje opodatkowany!).
    Niemniej skoro piszesz o najmie na cele *niemieszkalne*, to skąd owo
    "nieopodatkowanie"?

    pzdr, Gotfryd