  • Data: 2004-12-23 21:40:03
    Temat: Re: Wspolnota mieszkaniowa nie chce wystawic dokumentu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 23 Dec 2004, Bartek_1978 wrote:

    >+ Witam
    >+ Prowadzę DG w budynku gdzie istnieje wspólnota mieszkaniowa, do tej pory
    >+ zaliczki na pokrycie kosztów zarzadu płaciłem na podstawie wystawionego
    >+ rachunku (rachunek nie faktura). [...]
    >+ poinformował mnie, że od tej pory nie będzie wystawiał rachunków a opłaty
    >+ mam dokonywać na podstawie podjętej przez wspólnotę uchwały. Zarzadca
    >+ powołuję się na interpretację MF, z dołaczonej interpretacji wynika, mniej
    >+ więcej to, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zaliczka nie
    >+ jest sprzedaża w rozumieniu tejże ustawy.

    Mało danych.
    1. Czy wspólnota jest VATowcem; o ile ma miejsce punkt 2. to *o ile jest*
    IMHO powinna wystawiać refaktury na te usługi (w tym dostawę energii)
    które są oVATowane: nie na "zaliczkę" a na "rozliczenie"[3]
    2. Stanowisko że same zaliczki nie podlegają VATowi widziałem, o ile
    pamiętam było na grupie (prezentowałem stanowisko przeciwne to
    i *dobrze* pamiętam że oberwałem :)), sądzę że będzie nadal
    obowiązujące przynajmniej do *części* kosztów bądż w *niektórych*
    przypadkach - patrz punkt 1. (u wspólnoty - nieVATowcy) !!
    ALE... ale to nie przeszkadza sprawdzić czy administrator nie zapodał
    ci "stanowiska" opartego o uchyloną podstawę prawną :>
    Z kiedy było to "stanowisko" ?? Od 1.V.2004 mamy nową ustawę o VAT !
    2a. Jak słusznie zauważasz fakt niepodlegania lub zwolnienia z VAT
    nie ma NIC do dostarczenia dowodu księgowego; niestety nie zadziała
    Odrynacja - tam jest tylko nakaz dla DG... :]
    3. Zaliczka zaliczką - a rozliczenie rozliczeniem.
    *jeśli to jest wspólnota z zarządem* :) - MUSI dokonać "rozliczenia" !
    Jakby była bez zarządu ("mała wspólnota w zarządzie własnym")
    rozliczenia IMHO mógłbyś dokonać sam (na podstawie dokumentów
    źródłowych wspólnoty).
    I teraz rozwijając punkt 3:
    - jeśli rozliczenie nie obejmuje *bieżącego* rozliczania usług
    i towarów oVATowanych - IMHO rzeczywiście VAT trzeba odłożyć
    na półkę i poczekać na *rozliczenie* żądając w nim *refaktury*
    niestety tylko o ile wspólnota jest VATowcem...
    - inna sprawa jest z zaliczkami. Potencjalna niemożność ujęcia VATu
    IMO nie ma nic do kosztów: weź w garść rozporządzenie ds. KPiR
    i rozważ co cytuję:
    ++++
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych
    na podstawie książeczek opłat
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Ja to bym zażądał "książeczki"... opłaty wcale nie muszą być dokonywane
    "na książeczkę" (mogą być np. przelewem) - ale "książeczka" będzie IMHO
    podstawą uznania dowodu opłaty za KUP !

    >+ Teraz moja watpliwosć, czy zarzšdca ma prawo odmowy wystawienia w imieniu
    >+ Wspólnoty _jakiegokolwiek_ dokumentu?

    IMHO - nie.
    Na zaliczki - "książeczka".
    A po okresie rozliczeniowym - rozliczenie.
    Albo na .podatki albo na .prawo przewinęła się już sprawa "napłaty
    na zaliczki" :) - mianowicie ktoś się "skarżył" :) że zarządca przy
    sprzedaży mieszkania *zwraca* "nadpłatę" byłemu właścicielowi oraz
    *żąda wpłaty* od nowego - IMO słusznie.
    To *nie są* pieniądze zarządzcy, to jest "zapas kasy" właścicieli :)
    No i IMHO ten "zapas kasy" (czyli pieniądze wpłacone "na zarząd" ale
    *nie* zużyte na faktyczne koszty zarządzania) są majątkiem właścicieli
    i wobec tego *nie* stanowią KUP - na co wypadałoby zwrócić uwagę :)
    (choć sądzę że mało kto tego się przyczepi, bo mało kto skojarzy
    co i jak - ale...).

    >+ Jesli znacie to rzućcie jakims paragrafem.

    Hm... dwie sprawy: co mogłoby być "dowodem" oraz "jak przymusić
    zarząd" - jak rozumiem odrębne :)
    W *skrajnym* przypadku można by rozważać czy rzeczywiście uchwała
    właścicieli nie będzie dowodem księgowym (na memoriale, na kasie
    - dowód wpłaty wg uchwały)... Wynika to z ustawy o własności lokali
    (UoWL :)) ustanawiających podstawę prawną dla zapłaty:
    +++
    Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali
    uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry
    do dnia 10 każdego miesiąca.
    ---

    IMHO określenie *formy* zapłaty i dokumentowania leży w gestii właścicieli
    lokali (a nie zarządcy !) co wynika takoż z UoWL:
    ++++
    Art. 22.
    1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres
    zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali
    wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności [...]
    3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu
    są w szczególności:
    3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub
    zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono
    w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej
    kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych
    na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów
    na rzecz nieruchomości wspólnej.
    ----

    Wychodzi na to że ew. żądanie zobowiązania zarządu do wystawiania
    "papierów" należy kierować do współwłaścicieli ! - zarząd będzie
    *musiał* stosować tę formę co ustalą.
    Z braku formy... po pierwsze j.w. IM*H*O (podkreślając "H") być
    może sama "uchwała" rzeczywiście ujdzie. Po drugie:
    ++++
    Art. 25.
    1. Właściciel lokalu może zaskarżyć uchwałę do sądu z powodu
    jej niezgodności z przepisami prawa lub z umową właścicieli
    lokali albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania
    nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza jego interesy.
    ----

    ...IMHO również brak uchwały "narusza interesy" :]
    Ustawa obowiązki zapodaje:
    ++++
    Art. 29.
    1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną
    powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany
    prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez
    wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie
    tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz
    nieruchomości wspólnej.
    1a. 32) Okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok
    kalendarzowy.
    Art. 30. 1. 36) Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością
    wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
    1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,
    2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności,
    ----

    ...ale określena *formy* rozliczeń tam nie widać... zresztą jest to
    rozsądne: jedna wspólnota jest VATmanem inna nie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)