    From: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wspólne opodatkowanie i deklarowany próg podatkowy
    Date: Tue, 26 Sep 2006 08:03:15 -0500

    o...@g...com wrote:
    > Heja
    >
    > Mam nastepujace pytanie, a w swietle tego, ze uslyszalem juz
    > dwie sprzeczne opinie, chcialbym zasiegnac Waszej porady. Otóz od
    > 2 lat rozliczam sie razem z zona, i deklaruje w swoim zakladzie
    > pracy próg 19%, w który mimo wspólnego opodatkowania sie nie
    > mieszcze - skutkiem czego zawsze mam doplate do podatku, która
    > oczywiscie uiszczam na wiosne. Zastanawiam sie jednak, czy nie
    > wyliczajac samemu momentu, w którym przekraczamy wspólnie próg 30%,
    > i nie informujac o tym mojego zakladu pracy, tak zeby mógl
> [...]
    Dziwne.
    Bo to obowiązkiem zakładu jest zacząć potrącać ci (lub żonie) 30% w
    momencie kiedy dochód którejś osoby przekroczy próg podatkowy.
    I twoje informowanie o tym nie jest potrzebne.
    Więc jeśli tego nie robią to jest to ewidentnie wina księgowaj a nie twoja.
    Jak wspólnie przekraczacie próg, to indywidualnie też, więc tak czy siak
    to powinno wyjść i nikogo nie musisz o tym informować.

    W drugą stronę tak.
    Tzn, gdybyś np sam przekraczał próg i zakład pobierał ci 30%, a ty
    rozliczasz sie wspolnie i w efekcie nie wpadasz w ten próg, to możesz
    złożyć takie oświadczenie w zakładzie pracy, aby zaniechali poboru
    podatku na poziomie 30%.
    I wówczas gdy twoja sytuacja sie zmieni, np. żona zaczęła pracować /
    więcej zarabiać, albo nie rozliczacie się dalej wspolnie, to wówczas
    masz obowiązek poinformować zakład o zmianie, aby powrócili do
    naliczania właściwego podatku.

    Jeżeli żadnego takiego oświadczenia nie składałeś, to nie musisz nic
    robić. Może po za faktem, szepnięcia księgowej, że jak będzie miała
    kontrolę i się tego dopatrzą to jej się ciepło zrobi, bo to płatnik
    odpowiada za właściwe naliczanie zaliczek..

    Zakładam, że żadne z was działalności gospodarczej nie prowadzi a
    pracujecie jedynie na etat.