  • Data: 2004-06-20 14:26:05
    Temat: Re: Wirtualny VAT
    Od: "cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:cb3gar$dij$1@korweta.task.gda.pl...

    > 1) Kupuję sobie usługę od kontrahenta z UE. Rozliczam w kraju wystawiając
    > fakturę wewnętrzną i samonaliczając VAT wg kursu waluty NBP z dnia
    powstania
    > obowiązku podatkowego. Mam więc pewną kwotę VAT naliczonego.

    Nie masz żadnej nadwyżki.
    Nie zapominaj, że mechanizm rozliczania VAT w takim wypadku
    to nie tylko VAT naliczony - pojawi się też należny.
    Więc rachunkowo jesteś na zero.

    > 2) W tym samym okresie sprzedają usługę kontrahentowi z UE. W kraju nie
    > podlega to VAT, więc trafia to do odpowiedniego rejestru. Gdyby jednak
    tak
    > to pozostawić, byłbym w plecy o VAT naliczony podczas zakupów z UE
    (import
    > usług).

    Nie, bo wykazałeś też VAT z rozliczenia importu usług.
    Przecież mechanizm oparty na haśle: "VAT płaci nabywca"
    właśnie na tym polega. Ty płacisz ten VAT i "skonsumowałeś"
    w tym rozliczeniu VAT, który wynikał z zakupu w UE.

    Skoro importując muszę samonaliczyć VAT, to eksportując powinienem
    > mieć prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim usługi te
    podlegałyby
    > opodatkowaniu w Polsce, czyli w wysokości 22%.

    Żeby coś odliczyć trzeba mieć należny
    ustalony wg rejestru zakupów.
    Nie zależy to bynajmniej od Twojej sprzedaży.

    > Moje pytanie dotyczy więc tego, jak ten VAT obliczyć, mam wystawiać dwie
    > faktury przy eksporcie? Kontrahentowi bez VAT, a sobie z VAT wg. kursu
    dnia
    > waluty NBP? Tego etapu jakoś nie mogę sobie ułożyć...

    Nie bardzo rozumiem po co chcesz
    wystawiać dwie faktury. VAT z Twojej faktury
    sprzedaży (tej niepodlegającej w PL pod VAT) nabywca z UE sam rozliczy:
    Naliczy i odliczy VAT (tak jak Ty zrobisz z nabytą od niego usługą)
    Poczytaj coś o mechanizmach rozliczenia VAT
    poprzez faktury wewnętrzne (import usług, WNT)

    Może ktoś się nad Tobą zlituje i wyłoży to bardziej po ludzku