  • Data: 2003-01-31 12:55:08
    Temat: Re: WEKSEL
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    | Wiesz, nie testowałem :[
    | Ale wydawało mi się że koncept oprotestowania weksla "bez protestu"
    | nie przejdzie ;) ! Sankcje karne to inna sprawa.... !

    Przez oprotestowanie rozumiałem złożenie sprzeciwu do nakazu zapłaty
    opartego na tym, że w tej sprawie toczy się postępowanie karne. Moja wina,
    bo faktycznie w prawie wekslowym protest to zupełnie inna czynność parwna i
    wprowadziłem zamieszanie. Nie dość jasno się wyraziłem.

    | BTW: rozmawiamy o przypadku kiedy wystawienie weksla ma podstawy,
    | i - jak rozumiem - obarczone jest ryzykiem wyłudzenia ?
    | Bo wyszło na to że adwokacimy wzajemnie swoim stanowiskom ;),
    | broniąc prezentowanych poglądów :)

    Ja akurat brałem pod uwagę Twoją wypowiedź z 27.01.2003 g. 23:02 -
    " Jak jest weksel to kolejność jest inna: gość *najpierw* płaci
    (idzie "wykonalność" z sądu) a dopiero *później*:"
    - i z tym poglądem głównie polemizowałem. W mojej ocenie nie można najpierw
    wypełnić tego weksla, a potem zrobić remanentu. Może zrozumiałem Cię
    opacznie. Stąd moje dalsze wnioski, że to nie ma większego sensu. No bo jak
    będę miał remanent i deklarację odpowiedzialności majątkowej, to w tym samym
    trybie dostanę i nakaz zapłaty. Weksel tu nic nie zmieni. jeden papierek
    więcej.

    | Owszem. O tych umowa międzynarodowych to tak mało od niechcenia
    | wspomniałem :), ustawy nie mogą być z nimi sprzeczne !

    Ustawa o prawie wekslowym jest po prostu tłumaczeniem na polski jezyk
    konwencji. Początkowo weksel spełniał zupełnie inną rolę. Nie chodziło
    zasadniczo o zabezpieczanie wierzytelności, tylko głownie o obrót
    pieniędzmi. W dwudziestoleciu międzywojennym system bankowy działał nie
    najlepiej. Szczególnie przy operacjach na dużą (transkontynentalną)
    odległość, to czasami szybciej wychodziło lecieć z gotówką balonem.

    Obecnie te funkcje weksla w zasadzie zmarły, bowiem osobiście nigdy nie
    widziałem, by ktoś wystawił weksel na osobę trzecią. Możliwość prawna jest,
    ale w praktyce mamy do czynienia z wekslami własnymi. Ty widziałeś w naturze
    weksel ciągniony?

    | Obawiam się że wrzuciłeś do jednego worka dwie *różne* sprawy:
    | - pierwsza to opłata skarbowa od weksla, tak coś na poziomie
    | ułamka promila - nie chce mi się sprawdzać ile, ale obstawiam
    | pół promila. Nie ma *nic* do opodatkowania (lub nie) transakcji
    | zawartej/popartej/zabezpieczonej wekslem
    | - druga to ew. nienależny przychód, którego może dotyczyć stawka
    | w okolicy 20%. Ale przy wekslu o charakterze gwarancyjnym
    | założyłeś, że to będzie podatek od oszustwa - więc nienależny :)

    A skąd ten podatek dochodowy? Podatek, to był przykład na brak dowolności
    tytułów wykonawczych skarbówki. Twierdziłeś, że skarbówka może wydawać
    tytuły i najpier się płaci, a potem ewentualnie protestuje. Tym podatkiem
    zbijałem Twój argument. Skarbówka tak może, bo wysokość należności wynika z
    ustawy. Prawdopodobieństwo błednego okreslenia kwoty w tym wypadku jest o
    wiele mniejsze.
    Zaś pracodawca z wekslem nie może, bo bez remanentu nie wiadomo, ile wynosi
    roszczenie. Więc najpierw musi być remanent. A jak już jest remanent, to
    weksel nie potrzebny.

    | Jasne że ty wiesz. Ale nie każdy kto czyta wie, i może
    | sobie podedukować że pisząc iż kwestie skarbowe są drugorzędne
    | machnąłem się o 20% sumy :], protestuję przeciw insynuacji ;) ! <...>

    Wychodzi, że mnie źle zrozumiałeś. Nie zarzucam Ci żadnego zapomnienia o
    podatku. Zresztą nie bardzo wiem, co miałoby to do rzeczy. Co najwyżej
    zmieniłoby sytuację ilościowo. jakościowo w żaden sposób.

    | Dwie różne sprawy:
    | - wykroczenie lub przestępstwo skarbowe (przestępstwo wątpliwe,
    | chyba trzeba by aferę L.R. wekslem zabezpieczyć żeby kwotowo
    | podpaść!) da się popełnić, prawda, ale to j.w. jest drugorzędne
    | - jeśli mowa o "niekorzystnym rozporządzeniu", oszustwie
    | itp - to możliwe. Tylko że popełnienie przestępstwa pt.
    | "wpisanie kwoty z sufitu" IMHO i AFAIK *nie powoduje*
    | że weksel przestaje być ważny.

    Art. 5 kc - Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny
    ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
    współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie
    jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

    Skoro już stwierdzamy, że wpisanie do weksla kwoty z sufitu jest oszustwem
    (a chyba jest), to nie wypowiadam się co do ważności samego weksla, ale z
    cała pewnością jego użytkowanie pozostaje w sprzeczności z
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem, o zasadach współżycia społecznego nie
    wspominając. Stąd moim zdaniem nakaz zapłaty upadnie.

    | A pośrednim dowodem są posty, tak raz na pół roku - "a taki
    | owaki mnie oszukał"...

    Nieznajomośc prawa szkodzi.

    | Ano.
    | Przyjmując taki punkt widzenia, i zakładając że pracodawca
    | jest świadom że oszustwo nie ma szans powodzenia (bo nie bardzo
    | wyegzekwuje nienależne świadczenia) to *jakoś* swoją rolę
    | taki weksel spełni. Bynajmniej nie jako skuteczny środek
    | egzekucji - ale skuteczny straszak...

    Pod warunkiem założenia, że i pracownik prawa nie zna. Zresztą, cóż jest
    warte prawo bez obyczajów. Pracownik przede wszystkim nie powinien kraść i
    powinien pilnować własności pracodawcy, bo za to dostaje pieniądze.