    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT w wirtualnym swiecie
    Date: Fri, 19 Jun 2009 21:55:08 +0200

    On Fri, 19 Jun 2009, JacekS wrote:

    > Nie ukrywam, że i mnie te pytania dręczą. Za co jednak uznać wirtualna
    > walute jeśli nie za usługę? Polska definicja usług elektronicznych wyglada
    > na odpowiednia (niestety:( )
    > "usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których
    > świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału
    > człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest
    > niemożliwe".

    Możesz wskazać (linkiem) właściwy akt prawny?

    > Jeśli chodzi o weksle - nie mam pojęcia ale podejrzewam, że podpadnie to pod
    > ten sam paragraf co wymiana dolarow, czyli usługi pośrednictwa finansowego.
    > Są one zwolnione z VAT i nie ma z tym problemu.
    > Wirtualna waluta na 'prawdziwa walute' jednak nie wyglada.

    Ale przecież odwoływałem się nie (no, nie tylko :)) do handlu walutą,
    lecz do handlu zobowiązaniami jako takimi - np. handlu długami.
    Na mój rozum wirtualna waluta jest właśnie takim zobowiązaniem.

    Przyznam, że jakby trzeba było, to umiałbym również wziąć udział
    w dyskusji po drugiej stronie - wskazując jako przykład "zobowiązania"
    którym się handluje np. bilety :>
    Problem chyba miałbym w tym, że bilety są opodatkowane *tak samo*
    jak cel któremu służą.

    No to teraz krytyczne pytanie: czy zakup (za wirtualną walutę
    w wirtualnym świecie) jest obłożony VATem, a jeśli tak, to
    wyrażonym w pieniądzu wirtualnym i "prawdziwym"[1]?

    > Wpłata jest opłatą za usługe jaką świadczę ( odsprzedaję?)

    No i tyle.
    Sama "wpłata" nie stanowi więc *żadnego* kryterium oVATowania,
    istotny jest cel któremu służy.

    > i będąc Vatowcem
    > muszę chyba uznać, że jest w niej zawart VAT

    Również jeśliby był w wysokościach "zwolniony", "nie podlega"
    oraz "0%", o czym IMVHO wypada pamiętać.

    > Ech, czy to jest w ogóle rzecz?

    Właśnie uzyskałeś odpowiedź :)
    No przecież nie jest.

    > Czy jest to prawo?

    Jak wyżej, IMO.
    Jest to coś, co ma wartość majątkową, nie wyrażoną w samych
    przedmiotach (choć może byc z przedmiotem powiązana).
    Handel tym prawem jest oczywiście usługą, ale samo prawo
    jest jedynie "usługą w rozumieniu VAT" i stanowi zwykłą
    wartość niematerialną.

    > A jeśli kogoś bawią zagadki ksiegowe mogę polecić jeszcze jedną, która
    > wpadła mi do głowy.
    >
    > Wg ustawy o usługach elektronicznych stawka VAT zależna jest od kraju
    > ODBIORCY usługi. Pracuje jednak w wirtulanym świecie i prowadzę interesy z
    > 'cyfrowymi ludzikami' Klient płaci mi np przed dotpay i skąd ja mam na boga
    > wiedzieć z jakiego kraju pochodzi? A może w ogóle jest spoza UE?

    Ale zwolnienie z VAT by ten problem rozwiązało?
    :D

    pzdr, Gotfryd