  • Data: 2007-07-11 23:42:05
    Temat: Re: VAT w transakcjach wewnątrzunijnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 11 Jul 2007, Marek z Brzozowa wrote:

    [...już wiemy, że piszesz o podatniku VAT-UE...]

    > Kupuję coś np w Belgii (czyli wewnątrz Unii Europejskiej) za 80zł.
    > Wszystkie koszty dostarczenia do siedziby w Polsce wynoszą
    > dodatkowo 20zł. Czy po takiej transakcji jestem cos winien
    > Urzędowi Skarbowemu (chodzi o podatek VAT) ?

    Ano nie.

    > Pytam, bo wydaje mi się, że Belg w takim przypadku nie nalicza podatku VAT.
    > Ja kupuję z chęcią sprzedaży komuś w Polsce, ale gdybym nie sprzedał, to
    > miałbym towar bez płacenia VAT-u ? :)

    A czym by się taka sytuacja różniła od przypadku, kiedy być coś
    "kupił na firmę", VAT odliczył a później tego czegoś... nie
    sprzedał?
    Masz identyczny układ: zakup *efektywnie* jest bez VAT, bo co
    najpierw zapłaciłeś to później odliczasz.

    Gorzej jak kontrola się zainteresuje się gdzie jest to coś,
    od czego odliczyłeś VAT ;> (nieważne czy kupione w .pl czy
    gdzie indziej).

    > Pytanie jeszcze co się dzieje, gdy sprzedaję towar na terenie
    > Polski za 150 zł netto ? Rozumiem, że w tym momencie doliczam
    > 22% VAT. Chyba nie mam innego wyboru. W takim razie
    > jak to się wszystko księguje, aby VAT który realnie zapłacę
    > Urzędowi Skarbowemu był rzeczywiście podatkiem od wartości
    > dodanej, czyli w tym przypadku od 50 zł, a nie od 150 zł ?

    O czymś zapomniałeś.
    O tym mianowicie, że NIE ZAPŁACIŁEŚ VATu od 100 zł!

    W momencie zakupu tego czegoś za 100 zł w Belgii odłóż sobie 22 zł
    do skarbonki, i będziesz miał taki sam układ :)
    Jakbyś kupił towar w Polsce, to byś owe 22 zł fizycznie zapłacił
    w momencie zakupu. Odliczyłbyś od kwoty sprzedaży.
    Koniec końców byłoby 33 zł VAT, które "zapłacił konsument", z czego
    22 zł zapłaciłbyś do US za pośrednictwem tego od kogo kupiłeś towar
    za 100 zł, a 11 zł wpłaciłbyś sam.
    Przy zakupie z Belgii całe 33 zł wpłacasz do US (i to Cię boli :))

    > Pamiętajcie, nie jestem specjalistą od podatków, więc jeśli można bardzo bym
    > prosił o prostą odpowiedź. Najlepiej na przedstawionych liczbach.

    ...się robi. Pasuje?

    pzdr, Gotfryd