eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT a usługa budowlanaRe: VAT a usługa budowlana
  • Data: 2005-08-01 13:48:05
    Temat: Re: VAT a usługa budowlana
    Od: "my way" <y...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "charcoal_burner" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:004401c59697$a01fe4c0$a2fbacd9@lodz.mm.pl...
    > Ustawodawca cały Art. 19. zatytułował " Zasady ogólne ".
    > nigdzie nie mówi o zasadach szczegółowych (::
    > .........przepisów szczegółowych tutaj nie ma ..... )::
    > wszystko jest ogólne......
    > i czekamy na interpretacje które niewątpliwie zajmą się szczegółami
    > .....


    dotyczy coprawda poprzedniej ustawy, ale w zakresie momentu powstania
    obowiązku podatkowego nic sie nie zmieniło

    2004.05.06 wyrok wsa III SA 1679/02



    Przepisy zawarte w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia
    1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 156, poz. 1024 ze zm.) stanowią
    lex specialis w stosunku do przepisów zawartych w art. 6 ustawy o podatku od
    towarów i usług.

    Żaden z tych przepisów w swej treści nie zawiera uprawnienia do dowolnego,
    naprzemiennego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    powołanego rozporządzenia w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku
    podatkowego.

    [ciach]

    Po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Urząd Skarbowy w Ż. decyzją z dnia 20
    września 2001 r.

    [ciach]

    . W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy stwierdził, że spółka ustalała
    moment powstania obowiązku w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia
    usług transportowych z naruszeniem § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a i b
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 156, poz. 1024 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem
    w przypadku świadczenia usług przewozu ładunków taborem samochodowym i
    spedycyjnych obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania całości lub
    części zapłaty za wykonaną usługę, jednak nie później niż w terminie
    trzydziestu dni od wykonania usługi. Z ustaleń dokonanych przez urząd
    wynikało, że spółka moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od
    towarów i usług z tytułu świadczonych przez nią usług transportowych
    ustalała zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 powołanej ustawy o podatku od
    towarów i usług, tj. w dniu wystawienia faktury nie później jednak niż w 7
    dniu od dnia wykonania usługi. Zdaniem urzędu spółka wykazywała w składanych
    deklaracjach podatkowych podatek należny w oparciu o nieprawidłowo ustalony
    moment powstania obowiązku podatkowego.

    [ciach]

    Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

    [ciach]

    W rozpoznanej sprawie pomiędzy stroną skarżącą a organami podatkowymi
    powstał spór o rozumienie relacji zachodzących pomiędzy przepisami zawartymi
    w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług a przepisami zawartymi w § 6
    powołanego rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy. Sąd w składzie
    rozpoznającym tę sprawę zważył, że zarówno przepisy zawarte w art. 6 ustawy
    jak i przepisy zawarte w § 6 powołanego rozporządzenia regulują ten sam
    element konstrukcji podatku od towarów i usług, a mianowicie moment
    powstania obowiązku podatkowego w tym podatku. Przepisy ustawy o podatku od
    towarów i usług moment ten regulują w sposób ogólny bez względu na rodzaj
    sprzedawanych przez podatników towarów lub świadczonych przez nich usług.
    Natomiast przepisy zawarte w § 6 powołanego rozporządzenia w przypadku
    świadczenia określonych w tym przepisie usług lub sprzedaży określonych
    towarów, moment powstania obowiązku podatkowego regulują w sposób odmienny
    od ogólnych reguł zawartych w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W
    ocenie Sądu przepisy zawarte w § 6 powołanego rozporządzenia stanowią lex
    specialis w stosunku do przepisów zawartych art. 6 ustawy o podatku od
    towarów i usług. W tego rodzaju sytuacji, gdy do tego samego stanu faktyczny
    można zastosować dwie normy prawne, z tym, że jedna z nich to przepis ogólny
    a druga to przepis szczególny, pierwszeństwo w stosowaniu przysługuje
    przepisowi szczególnemu, zgodnie z zasadą lex specialis derogat legi
    generali.

    Sąd rozpoznając tę sprawę nie podzielił poglądu wyrażonego w wyroku
    Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lutego 1999 r. sygn. akt. SA Sz
    450/98, w którym Sąd stwierdził, że przepis § 6 ust. 1 pkt 2 lit. d
    powołanego rozporządzenia regulujący moment powstania obowiązku podatkowego
    w przypadku świadczenia usług budowlanych, stanowi swoisty przywilej
    podatkowy, z którego podatnik zależnie od swojej woli, może skorzystać lub
    też nie. Tego rodzaju wykładnia przepisów zawartych w § 6 powołanego
    rozporządzenia stoi w sprzeczności z treścią tego przepisu oraz z treścią
    art. 6 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego
    delegację do wydania powołanego rozporządzenia w zakresie ustalenia innych
    momentów powstania obowiązku podatkowego. Żaden z tych przepisów w swej
    treści nie zawiera uprawnienia do dowolnego, naprzemiennego stosowania
    przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz powołanego rozporządzenia
    w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Uznanie za
    prawidłowe wywodów strony skarżącej w tym zakresie, prowadziłoby do
    powstania trudnych do zaakceptowania skutków, gdyż podatnik zależnie od
    swojej woli w tym samym okresie rozliczeniowym do takich samych usług
    stosowałby różne przepisy regulujące moment powstania obowiązku podatkowego.
    Przy takim rozumieniu powołanych przepisów doszłoby do sytuacji, w której
    podatnicy świadczący usługi lub sprzedający towary wymienione w § 6
    powołanego rozporządzenia moment powstania obowiązku podatkowego mogliby
    ustalać według własnego wyboru albo przy zastosowaniu ogólnych reguł z
    ustawy albo stosując reguły zawarte w przepisach rozporządzenia, przez co
    znaleźliby się w sytuacji korzystniejszej od podatników podlegających w tym
    zakresie ogólnym regułom ustawowym. Zdaniem Sądu w rozpoznanej sprawie brak
    było podstaw prawnych do uznania za prawidłową zaprezentowanej w skardze,
    koncepcji interpretacji relacji zachodzących pomiędzy przepisami ustawy o
    podatku od towarów i usług a przepisami powołanego rozporządzenia w
    zakresie, w jakim przepisy te regulują moment powstania obowiązku
    podatkowego. Prezentowane przez stronę skarżącą poglądy na tę kwestię byłyby
    uprawnione w sytuacji, gdyby istniał przepis prawa wyraźnie wskazujący na
    możliwość wyboru. Treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    powołanego rozporządzenia nie daje podstaw do uznania poglądów skarżących za
    prawidłowe. Z tych względów zdaniem Sądu przepisy powołanego rozporządzenia
    należy odczytywać jako normy prawne szczególne w stosunku do norm zawartych
    w ustawie o podatku od towarów i usług, które mają charakter norm prawnych
    bezwzględnie obowiązujących.





    pozdrawiam


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1