    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT 5% :)
    Date: Sat, 8 May 2004 11:36:16 +0200

    On Thu, 6 May 2004, SQLwysyn wrote:

    >+ Użytkownik "jdd" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    >+ news:c7bmjo$ntj$1@inews.gazeta.pl...
    >+ > >
    >+ > art.115 ust.2 ustawy
    >+
    >+ Stawka zwrotu podatku to nie jest bynajmniej stawka opodatkowania.
    >+ Pomylenie pojec.

    Skądinąd, acz konieczność wyliczania innej wartości VAT wywołuje
    konsternację :)
    Przyznam że jak dla mnie różnica jest oczywista (a raczej źródło
    tej różnicy - ryczałtowcy NIE DOSTAJĄ ZWROTU VAT z kosztów !),
    i dlatego z prośbą: umie mi ktoś wyjaśnić czego czepia się
    p. Anna Grabowska w Rzeczpospolitej:

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_040506/f
    irmac_a_5.html

    pisząc: "W ten sposób na całej operacji budżet państwa traci 2 proc.
    Wydaje się wprost niemożliwe, aby wprowadzenie takiego rozwišzania mogło
    być zamiarem ustawodawcy. Wszystko jednak wskazuje na to, że tak właœnie
    jest." I dalej: "Przytoczone przepisy ustawy o VAT nasuwajš więc
    podejrzenie, że budżet państwa z założenia wspomaga rolników ryczałtowych"
    ??
    Jak to "traci" ?? Jak "wspomaga" ?
    Rolnik "3%" odlicza sobie CAŁY VAT od zakupów !
    Rolnik "5%" go nie odlicza. On PŁACI *cały* podatek przy zakupie
    (czegokolwiek oVATowanego), jak każdy "zwolniony" zresztą. Co dziwnego
    że ustawodawca wymyślił *jakąś* formę rekompensaty owego "straconego
    dla podatnika" VATu ? Aż 2% obrotu ?? (jak dla mnie, to *wszyscy*
    zwolnieni z VAT powinni mieć takie prawo !)

    No to na to czy i kto "stracił" ma wpływ proporcja kosztów
    oVATowanych (i stawki w oVATowanych kosztach) do sprzedaży.
    Jak w KAŻDYM ryczałcie (przy ryczałcie dochodowym "opłacalność"
    podatku dochodowego TEŻ zależy od proporcji dochodu do kosztów,
    to co dziwnego że w VAT też tak jest i że jest JAKAŚ rekompensata
    dla nie odliczających VAT ?).
    Czy mi się źle wydaje, czy nowa ustawa wszystkim tak już namieszała
    że rzeczy oczywiste umykają uwadze ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)