eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUżyczenie auta - jaki podatek, jakie koszty eksploatacji mozna zaksiegowac? › Re: Użyczenie auta - jaki podatek, jakie koszty eksploatacji mozna zaksiegowac?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Użyczenie auta - jaki podatek, jakie koszty eksploatacji mozna
    zaksiegowac?
    Date: Wed, 3 Oct 2007 22:49:44 +0200

    On Wed, 3 Oct 2007, bogdan wrote:

    > Witam,

    O, coś na temat podatków!? ;)

    > moze ktos mi odpowie czy opisany przez mnie przypadek nie naruszy przepisow
    > w panstwie PiS?

    [OT]
    Hm. PiS jak PiS. Ale te przepisy to tak po Mazowieckim się zalęgły
    i przetrzymały nie tylko AWS i PSL, kilka nieistniejących UP, SLD
    i podobnych też. Sugeruję że ta cecha NIE odróżnia Rzeczpospolitych
    nr. x od Rzeczpospolitych nr. x+1 :]
    Ale to OT było ;), raczej ze wskazaniem iż teza że "polityka nie wpływa
    tak bardzo na godpodarkę" widać ma jakieś podstawy ;]
    [\OT]

    > Nie porwadze DG i chce uzyczyc swoje prywatne auto osobie prowadzacej
    > DG i ksiazke PR.
    > Z zapisow podatkowych wnioskuje, ze osobie nie spokrewnionej lepiej nie
    > uzyczac bezplatnie.

    Płatnie się nie da! (ok, ok, niech będzie że się czepiam! ale to
    pleonazm jest!)

    > W zwiazku z tym spiszemy umowe, w ktorej zostanie
    > zawarta m.inn. klauzula o kwocie przypadajacej dla mnie za uzyczenie
    > (przypuscmy 300 zl miesiecznie) i ze wszelkie koszty eksploatacji auta
    > pokrywa osoba, ktora bedzie korzystac z auta do dzialalnosci gospodarczej.
    > Pytanie czy US nie zakwestionuje naszej umowy pod wzgledem kwoty bo ona
    > znacznie sie rozni od cen na wolnym rynku dot. wynajmu aut?
    > Czy ktos rozliczal albo wie jak takie cos najlepiej rozliczyc?

    1. Nie rozliczałem.
    2. Przepis brzmi tak:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    2. Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami
    lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczegól-
    noœci ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
    ---

    Jaką *inną* cenę można przedstawić, w razie jakby US jednak wziął
    i zakwestionował?
    Przy czym oczywiście cios otrzyma nie dający w użytkowanie,
    a korzystający, bo zarzut może dotyczyć "częściowo nieodpłatnego
    świadczenia".

    IMVHO: jakby takie użyczanie obcym podmiotom było powszechne, to co
    innego, pewnie cena *byłaby* inna i dała się obronić.
    Z drugiej strony... jakby tak kto miał dać w użytkowanie swoje auto
    (w najem lub dzierżawę), to wiedząc jak bywają traktowane "auta
    firmowe" - ile by wziął?
    Fakt, że ktoś powierza samochod "po znajomości" jak widać nie ma
    wpływu na ew. podatek :(

    pzdr, Gotfryd