    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa z bezNIPowcem
    Date: Thu, 6 Jun 2002 23:38:12 +0200

    Użytkownik Andrzej Ligudzinski <j...@p...com> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:adnoht$c8f$...@n...ipartners.pl...
    Prowadzę DG i chcę zawrzeć umowę o dzieło ze studentem. Niestety, nie zna on
    swojego NIPu.

    Do czego właściwie taki NIP jest konieczny?

    * Podatnik obowiązany jest we wszystkich informacjach i deklaracjach
    posługiwac się nadanym mu numerem NIP.
    Jak student nie zna to nich się dowie, zadzwoni do rodziny, a jak oni nie
    wiedzą to napiszcie pismo do jego US o wydanie duplikatu nadania numeru NIP
    i niech sobie do dowodu wpisze.

    O ile wiem, to w następnym miesiącu wysyłam do skarbówki PIT-4, w którym nie
    podaję komu płaciłem wynagrodzenie, a jedynie zborcze zestawienie. Dopiero
    marcu przyszłego roku musze wysłać chyba PIT-8B, po jednym na każdego
    zatrudnionego. Czy taki PIT bez NIPu jest ważny?

    * Jeżeli chodzi o PIT-4 to nie trzeba. Ale potem trzeba. NIP musi być, US
    pewnie odeśle go do Ciebie z prosbą o poprawę.

    Druga kwestia: nie muszę płacić od studenta ZUSu, ale czy muszę mimo
    wszystko jakoś zgłosić do ZUS jego zatrudnienie? Jakie dokumenty mogą być
    wymagane dla udowodnienia 'studenckości'? Czy wystarczy np. ksero
    legitymacji?

    *Nic nie trzeba zgłaszać. Jak osoba nie podlega ubezpieczeniu to się jej do
    ZUS nie zgłasza. W razie kontroli na Tobie spoczywa ciężar udowodnienia
    poprawności wszystkiego, więc ksero legitymacji zrób i trzymaj w papierach

    WS

    Dziękuję z góry.

    Jędruś