  • Data: 2004-06-09 22:33:31
    Temat: Re: Umowa o dzieło a Vat [+ komentarz z Rz]
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 9 Jun 2004, Andrzej Kłos wrote:
    [...]
    [...z RP...]
    >+ (cholera, w płatnym jest, to dopnę na koniec)

    Po tygodniu prezentacji chowają artykuły w płatnym archiwum :)

    > + > Jeślibyś VAT naliczył należnie to pewnie by mógł odliczyć, przeciwsskazań
    > + > nie widać.
    > +
    > + Ale jak? na podstawie jakiego "papierka"

    ...faktury ? Nie przewidziano innego...

    > + wystawionego przez osobę "prywatną" (bez DG)?

    Hm... do zobrazowania odpowiedzi do takich pytań najczęściej
    służy najem :)
    Załóżmy iż ktoś NIE prowadzi DG, ale ma "we własności osobistej"
    budynek gospodarczy który wynajmuje firmie/firmom za 60 000 zł
    rocznie. Podlega pod VAT ? Płaci VAT ? IMHO - tak.

    [...]
    > + szukałem wielokrotnie w goglach, ale problem tam stawiany sprowadza się do
    > + tego jak najlepiej zinterpretować ustawę, aby te umowy nie podlegały pod VAT.
    > + Bo wtedy życie jest prostsze, i dla biorcy i dla dawcy. Ja sytuację mam inną,
    > + prawdopodobnie podlegam (będę podlegał) pod takie definicje umów, które
    > + wymagają rozliczanie VATu (patrz wyżej) i tak naprawdę usiłuję znaleźć
    > + "sposoby" jak taki VAT rozliczać - jak osoba bez DG ma ten VAT
    > + ewidencjonować, jak płacić,

    Hm... na razie pełnej jasności to chyba nie ma nikt :]
    Ale zawsze byłem przekonany iż bycie podatnikiem VAT a prowadzenie
    DG to są rzeczy *rozłączne* (poza pewnym przymusem VAT w zakresie
    prowadzenia DG, ale nie w druga stroną :)).
    Trzebaby znaleźć odpowiedź US - a ostatecznie sam możesz spytać :]
    (pisemnie, w trybie Ordynacji - to mam na mysli !)

    > + i jaki to rodzi skutek po stronie biorcy, czyli
    > + czy może on taki VAT bez/z fakturą/rachunkiem czy czymś innym "odliczyć".

    IMHO prawidłowo wystawiona faktura pozwala "odliczyć"...
    A nie ma (AFAIK) INNEGO (nie licząc paragonów KF) dokumentu sprzedaży
    pozwalającego ująć VAT ! (nie chodzi o VAT "do odliczenia" - chodzi
    o VAT *do zapłacenia*, jego TEŻ musisz udokumentować :)) Oczywiście
    sprzedaży nieewidencjonowanej nie liczę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)