    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 16 Dec 2011 22:22:21 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ulga na złe długi - procedury

    On Fri, 16 Dec 2011, Maciek wrote:

> [...]

    Protestuję! (przeciw cięciu wrotek we właściwej liczbie protestuję :P)

    > Tak na zdrowy rozum, to jeśli nie odebrał, to skąd ma wiedzieć, że ma
    > zapłacić? Wim. Tu chodzi o podatki - nie należy szukać sensu ;-)

    O toto :)
    Dura lex sed lex.
    A skąd ma zapłacić sam wiesz - "ma możliwość" wiedzieć, że ma zaległość
    wobec Ciebie właśnie.
    Skoro ustawa nie zabrania stosowania np. dedukcji... ;)
    "nie zdążyłem odebrać poleconego, ale awizo było, pewnie przez
    Maćka, już ja mu pokażę" ;)

    > To jeszcze raz zapytam: czy jeśli ten termin (z zapasem) wypadnie na
    > początku stycznia, to korektę można zrobić w deklaracji za grudzień/IV
    > kwartał?

    A w ustawie co czytasz?
    Bo ja mam tak:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    +++
    Art. 89a.
    1. Podatnik może skorygować podatek należny [...] w przypadku
    wierzytelnoœci, których nieœcišgalnoœć została uprawdopodobniona
    [...]
    2. Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione
    sš następujšce warunki:
    [...co oznacza WSZYSTKIE warunki...]
    6) wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku
    należnego ze względu na wystšpienie okolicznoœci, o których mowa w ust. 1,
    a dłużnik w cišgu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował
    należnoœci w jakiejkolwiek formie.
    ---

    No to proste pytanie: czy podatnik dokonujący korektu może wystawić
    rzeczoną korektę PRZED upłynięciem owych 14 dni?

    Odpowiedź jest w następnym przepisie:
    +++
    3. Korekta podatku należnego może nastšpić w rozliczeniu za okres
    rozliczeniowy, w którym upłynšł termin okreœlony w ust. 2 pkt 6,
    nie wczeœniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel
    uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia,
    o którym mowa w ust. 2 pkt 6.
    Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela
    potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa
    w ust. 2 pkt 6.
    ---

    Zwracam uwagę, że przepis stanowi o KOREKCIE PODATKU, a nie
    o terminie WYSTAWIENIA DOKUMENTU korekty!

    > Czy może to działa tak, że przyjmuję za dzień wprowadzania
    > korekty np. 10 styczeń i w związku z tym korektę ujmuję dopiero
    > w deklaracji za styczeń?

    Mi wychodzi "oczywiście".
    Ale wszelkie inne wyjaśnienie tekstu wyżej przyjmę do rozważenia ;)

    pzdr, Gotfryd