    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ulepszenie? Nie wiem jak ugryźć wymianę komputerów
    Date: Fri, 30 Dec 2005 00:32:15 +0100

    On Sat, 24 Dec 2005, Daniel Wieszczycki wrote:

    > 3. Nowy zestaw wprowadzić do ewidencji - i teraz jak, bo jezeli do kompa o
    > wartości np. 2000 dorzucę monitor za kolejne 2000 to już mam 4000. Czy
    > jeżeli monitor jest już zamortyzowany, to jego wartośc jest 0?

    Mamy kompa za 2kzł "pudełko" i 2 kzł monitor.
    Zamortyzowany.
    Odłączamy monitor i czytamy:
    +++
    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej
    lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od
    następnego miesiąca po odłączeniu,
    o różnicę między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części
    [...było 2000 zł...]
    a przypadającą na nią, w okresie
    połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych
    [...było: 2000 zł...]
    obliczoną przy zastosowaniu
    metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu
    odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
    ---

    Wychodzi różnica=0 zł.
    Tak ?
    Co z ewidencją ? - formalnie przepis (art. 22n.2.10 !) wymaga
    wpisania wyłącznie "zmiany", nie precyzując czy zmianę o wartości
    zero wpisywać :) - załóżmy że nie trzeba.
    Przyznam ze ja bym wpisał - zawsze mówię że człowiek za 3 lata SAM
    może nie pamiętać co z czym zrobił. A tak... "jest w papierach".

    No to jedziemy dalej:
    +++
    21. Jeżeli odłączona część zostanie następnie przyłączona do innego środka
    trwałego, w miesiącu połączenia zwiększa się wartość początkową tego
    innego środka o różnicę, o której mowa w ust. 20.
    ---

    > Jak tak to OK.

    ...to OK czy nie OK ? ;)

    > A wiecie, że większośc osób mających jeszcze
    > legalnie kupione Win95, Win2000 używa ich nielegalnie?

    Rozważmy możliwość że tak nie jest ;)

    > W licencji M$
    > zabrakło bowiem okresu, na jaki licencja jest udzielana. A w takim razie,
    > według naszego prawa autorskiego, licencja jest na 5 lat.

    Owszem, zwracała na to uwagę na .prawo Marta Wieszczycka (prof.
    prawa jak się nie mylę, kiedyś oberwałem za zstępnych bo pokręciłem
    coś przy Kodeksie :)).

    > Więc większośc M$
    > programów kupionych ponad 5 lat temu jest już nielegalna :)

    Kiedy akceptujesz licencję ?
    Pomiońmy fakt trudności dowodowych kiedy licencja została
    zaakceptowana - wszystko zaczyna się od postanowienia
    wyrażonego przez udostępnioną *formę* umowy: kliknięcie
    myszką lub naciśnięcie klawisza.
    Art.66.1 stanowi: "chyba że w umowie postanowiono inaczej"
    Tylko jeśli w umowie brak postanowienia, 66.2 ma zastosowanie
    (prawo wygasa).
    Co w przypadku reinstalacji po 5 latach ?
    - Microsoft wyraża propozycję umowy czy nie ?
    Bo chodzi o prostą rzecz: skoro umowa obowiązuje 5 lat to
    trzeba powiedzieć od którego momentu.
    Przecież nie od momentu zakupu...

    > Ale to dyskusji raczej na pl.soc.prawo

    ...owszem, owszem :) ale ostatnio nie czytam... :( (za dużo !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)