  • Data: 2003-04-04 10:10:17
    Temat: Re: Ulepszanie komputera - amortyzacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 4 Apr 2003, Daniel Chlodzinski wrote:
    [...]
    >+ Mam pytanie, jako ze musze dokupic drugi komputer to co bedzie lepszym
    >+ rozwiazaniem - wpisanie go w EST czy w EW ? Zaznaczam ze jestem VAT'wcem,
    >+ ten nowy komputer bede w przyszlosci chcial rozbudowac a dzialanosc moge
    >+ zamknac za np rok i ow komputer przekazac na potrzeby wlasne. Co bedzie
    >+ tanszym rozwiazaniem EST czy EW ( piszesz o podatku od wyposarzenia w
    >+ przypadku zamykania dzialanosci ).

    A weź ty ustawy (oPDoOF i VAT) i rozporządzenia (o KPiR) i poczytaj :)
    VAT musisz tak i tak oddać :(, tyle że VAT od "wartości rynkowej"
    (nieistotne jaką część zamortyzowałeś).
    Dla odmiany w przypadku pod. dochodowego:
    - dla ŚT - podatku przy przekazaniu "na potrzeby własne" nie ma,
    natomiast jeśli go *kiedykolwiek* sprzedasz - będzie to "sprzedaż
    związana z DG" ! (jednorazowo wypełniasz PIT-5, mimo że DG już nie
    prowadzisz).
    - dla wyposażenia - wlicza się do podatku: rozp. ds. KPiR:
    +++++
    § 27.
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności,
    spisem z natury należy objąć również wyposażenie.
    -----
    oraz UoPFoOF:
    ++++++
    Art. 44. [...]
    2. Dochodem z działalności gospodarczej [...] jest [...]
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym
    przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w
    ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów
    muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu.
    -----

    Podatek jak widać jest ryczałtowy (!) - 10% wartości wg *cen
    zakupu* (a nie wartości rynkowej) - ale przeliczony przez
    algorytm "poprzedniego zysku":

    +++++
    Art. 24.
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności
    gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej
    według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego
    wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w
    okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym
    nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie
    wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę
    określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
    [...wycięte o zmianie formy prawnej...]
    -----

    Na pytanie czy przy wystąpienia straty dopłacają nikt mi nie
    udzielił wyjaśnień ;) !
    Niemniej - jeśli masz zamiar posprzedawać ŚT... to może lepiej
    zapłacić ów "ryczałt" i mieć z głowy...

    >+ Nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie i to dosc "specjalistyczne" :-)). Czy
    >+ kupujac ten nowy komputer ( kupie czesci skladowe i sam wyprodukuje
    >+ komputer ) musi on posiadac monitor ???

    Było, jako ćwiczenie masz znaleźć sobie za pomocą googla ;) !

    Przeczytaj w ustawie o pod. dochodowym :) definicję ŚT i napisz
    jakie wnioski wyciagnąłeś.

    pzdr, Gotfryd