    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Status DG + Umowa Zlec po 1 maja~?
    Date: Thu, 22 Apr 2004 18:09:14 +0200

    On Thu, 22 Apr 2004, it was written:
    [...]
> [...]
    >+ trudne do przetłumaczenia na "zwykły język". Bo oto za wykonywaną
    >+ samodzielnie działalność gospodarczą nie będą uznawane prace na podstawie
    >+ umowy zlecenia, umowy o dzieło jeżeli wykonujące je osoby będą "związane ze
    >+ zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek
    >+ prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane
    >+ czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    >+ odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności" (art. 15 ust. 3 pkt

    Czytając ten teskt przecież trzeba się zastanowić czy nie jest tak,
    że *wszystkie* prace wykonywane "osobiście" przez prowadzącego DG
    zostaną zaliczone do "nie uznawanych".

    Przecież jeśli ktoś - nieważne czy prowadzi biuro podatkowe (hej, Maddy,
    robisz coś czasem "osobiście" dla klienta ? ;)) czy obslugę/konserwację/....
    *czegokolwiek* z reguły *ma* podpisaną umowę o "świadczeniu" (są
    "więzy" ? - są !) jak i odpowiedzialności !! No to co, "z DG" (zgodnie
    z UoPDoOF) ma NIE odprowadzać VAT ?

    >+ Nie tylko zwykły podatnik, ale też niejeden prawnik łamie
    >+ sobie głowę, co ta zawiła formuła oznacza. Nie wiadomo więc, które z umów
    >+ tak naprawdę będą podlegały VAT, a które nie.

    Ano.

    >+ istnieje kwota zwolniona z VAT wynosząca równowartość 10 tys. euro. Ostatnio
    >+ jednak pojawiły się opinie, że w przypadku zleceń może to nie być wcale
    >+ równowartość 10 tys. euro, lecz zaledwie nieco ponad 333 euro, gdyby czytać
    >+ dosłownie ustawowe przepisy.

    A o to już burza przeszła: GP naciągnęła sobie interpretację zapominając
    dodać szczegółu, że dotyczy to tylko SZCZEGÓLNYCH zleceń. Możesz sobie
    sprawdzić ile razy pod rządami starej ustawy pisano na grupie (w tym
    nie raz i nie dwa - ja) o pułapce pt. "30-krotność obrotu".
    RP kilka dni temu wystawiła artykuł krytyczny wobec tych "pojawiających
    się opinii", zresztą komentarze pod artykułem w GP mówią same za
    siebie :)

    >+ Do tego dochodzi konieczność prowadzenia niezbędnych ewidencji.

    Przyznam że tu *jest* zagwozdka.
    Dotąd umowy "osobiste" nie podlegały pod jakiekolwiek rejestracje :],
    wszystko było na głowie zleceniodawcy.

    O ile rozumiem pewną niechęć do crosslinków :) między ustawami (i tak
    jest ich sporo i mieszają przy dokonywaniu upgrade ;> prawa) to wypadałoby
    w końcu zdecydować się i GDZIEŚ spisać podział rodzajów dochodu (chyba
    Ordynacja byłaby dobrym miejscem, nie ?) i *wszędzie* w podatkach (a nie
    zawadziłoby i SUS i zdrowotnej) odwoływać się do tego JEDNEGO miejsca.

    A już wyglądało tak dobrze: w końcu w UoPDoOF zostało jasno napisane
    że "DG to to co podatnik robi w ramach DG" a reszta zawierana
    z "podmiotami prowadzącymi DG i innymi osobami prawnymi" to
    umowy osobiste (oczywiście namieszania z umowami menadżerskimi nie
    licząc :>) - to zamiast się ODWOŁAĆ do tych przepisów, w ostateczności
    SKOPIOWAĆ podział bądź (IMO - najlepiej !) PRZENIEŚC do Ordynacji
    - znowu skończyło się na błyskach genialnych przy ratowaniu w ostatniej
    chwili przed głupimi pomysłami :(

    >+ Nic więc dziwnego, że w takiej sytuacji niemal wszyscy gubią się w
    >+ domysłach,

    Nie inaczej.
    I obawiam się że skończy się na "urzędowych interpretacjach MF",
    równie logicznych jak ostatnie o ryczałtach przy najmie (już
    pisałem: IMO zgodne ze zdrowym rozsądkiem ale NIE zgodne z zapisami
    ustawy !).
    A ja już wiem że 14 maja będę miał zgryz: "ma być r-k czy f-ra
    i czy ma być VAT czy 'zw'" :>
    Wrrr.... !

    >+ Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że za kilka dni zaczną obowiazywać
    >+ te nieprecyzyjne przepisy i należałoby je zacząć stosować

    Nie inaczej :(

    >+ lecz na dzień
    >+ dzisiejszy nie ostaje nam nic innego jak oczekiwać aktów wykonawczych, które
    >+ być może jaśniej sprecyzują co ustawodawca miał na myśli. "

    Oj, to "precyzowanie" kilka razy kończyło się już w TK.
    Wyrokami że rozporządzenie jest bezprawne i sprzeczne z ustawą :( ...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)