  • Data: 2007-07-20 14:51:50
    Temat: Re: Srodki trwale w firmie
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Nie gra roli jak toto nazwiesz, kategoria nazywa się "wartości
    > niematerialne i prawne".

    Nie każdy program komputerowy stanowi oprogramowanie, podobnie
    jak nie każdy program komputerowy stanowi utwór. Co do wartości
    niematerialnych i prawnych, to rozumiem, że płatne licencje na
    oprogramowanie (wartość prawna) i samo oprogramowanie (wartość
    niematerialna) rejestruje się osobno.

    > Dopóki nie wchodzi w rachubę określenie np. stawki amortyzacji lub
    > przeznaczenia, nie ma znaczenia czy to obraz, nagranie dźwiękowe czy
    > program.
    > Natomiast przeznaczenie gra rolę - jeśli coś jest "dziełem sztuki"
    > w celach reprezentacyjnych, to jest traktowane inaczej niż
    > traktowane JAK towar handlowy i inaczej niż WNiP "na cele
    > wewnętrzne" (ujęty w ewidencji).

    Yup, program komputerowy na cele wewnętrzne (np. mój arkusz
    kalkulacyjny dla OpenOffice Calc służący do obliczania wysokości
    miesięcznej składki ZUS).

    > [...]
    > [...]
    >
    > Chyba się nie rozumiemy!
    > "wycena" programu nie ma NIC do rzeczy - idzie o "wydatki na jego
    > stworzenie".
    > Nie jest ważne, czy uważasz iż program jest wart 10 zł czy 10 000
    > zł, ważne ile WYDAŁEŚ (w tym na pensje pracowników przez czas
    > pisania programu).
    > Dla podatku liczy się ile *wydałeś* i ile *zarobiłeś* - gdybanie
    > nt. "wartości" jest bez znaczenia :)

    OK. Nawiasem mówiąc, to podobno koszt wytworzenia systemu
    operacyjnego, którego teraz używam, wynosi kilka milionów dolarów.

    > Chyba wspomniałem o "granicy" - teraz jest to 3500 zł.
    > Do tej granicy przepisy pozwalają traktować nabycia ST i WNiP
    > *jak* normalny koszt: nie ma przymusu, ale wolno.
    > Dodatkowo ów edytor może zostać poddany amortyzacji!

    A w jaki sposób amortyzuje się licencje subskrypcyjne?

    > Problem w czym innym: wydatek musiał zostać poniesiony "w celu DG"!
    > Znaczy jak ktoś kupił sobie edytor "na własne potrzeby", przed
    > rozpoczęciem DG, to nie ma podstaw do *późniejszego* uznania rat
    > amotrtyzacyjnych za koszt, w odróżnieniu od ST!

    Czyli można wprowadzić sprzęt zakupiony _przed_ rozpoczęciem
    działalności gospodarczej do ewidencji środków trwałych i następnie
    ten sprzęt zamortyzować?

    > Ale jak kupi go *w trakcie* DG, to dlaczego by nie?

    OK, tylko czy amortyzuje się oprogramowanie, czy zakup licencji?

    > Nie ma różnicy między owym edytorem (o ile został w czasie trwania
    > DG kupiony *w celu DG*) a wytworzeniem programu we własnym zakresie!

    Tu się rozumiemy. W inżynierii oprogramowania uzyskaniem nazywa się
    dowolny sposób wejścia w posiadanie oprogramowania, czyli nie tylko
    jego zakup, ale również wytworzenie we własnym zakresie, dostosowanie
    innego oprogramowania etc.

    Amortyzacja oprogramowania.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl