    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż środka trwałego w kilka dnipolikwidacjiDG
    Date: Tue, 10 Aug 2004 23:10:06 +0200

    On Tue, 10 Aug 2004 r...@o...pl wrote:

    >+ > On Mon, 9 Aug 2004 r...@o...pl wrote:
    >+ > Nieprawda, AFAIK. Skąd to "podobno" ?
    >+ > Pół roku dotyczy samochodu NIE wykorzystywanego w działalności !
    [...]
    >+ OK.
    >+ A jeżeli sprzedam ten samochód za 1000 zł. (na umowie kupna) czyli grubo
    >+ poniżej wartości rynkowej tj np. 12 000 zł. (ponieważ jest np. do poprawek
    >+ lakierniczych itp...) Co na to US w stosunku do mnie jako sprzedającego -
    >+ wypisuję PIT-5 i płacę 19 % podatku.

    Nie wiem. Chciałbym wiedzieć co US powiada na sprzedaż telefonów
    komórkowych po 1 zł....
    Jeśli sprzedaż *podlega* pod art. 10.1.8 (czyli sprzedaż m.in. "innych
    rzeczy") to wtedy mamy art. 19.1:
    +++
    Art. 19. 1. Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw
    majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
    jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
    koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny,
    znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten
    określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości
    rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio
    ---
    Patrząc na tekst można wydedukować (a przynajmniej - próbować)
    że wyłączenie z art. 10.1.8 zapisane w art. 10.2.3:
    +++
    3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z
    zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z
    działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego
    po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności
    i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
    ---
    ...nie dotyczy zapisu w art. 19.1 (bo on odwołuje się do "rzeczy
    o których mowa w" a nie "rzeczy których dotyczy" art. 10.1.8 !
    Krótko mówiąc - przyjmując restrykcyjną wykładnię "urząd może
    się czepiać".
    Oczywiście moje pytanie dotyczące telefonów pozostaje w mocy ;)

    >+ Kupujący teoretycznie ma zapłacić 2 % podatku czyli 20 zł.

    Bardzo proszę o wykład czy jest do tego jakaś "podstawa" ?
    Sądząc z brzmienia art. 10.2.3 sprzedaż owa NIE PODLEGA pod
    sprzedaż "innych rzeczy", z czego chyba wnioskować że PODLEGA
    pod "przychody z art. 14" czyli "przychody z działalności o której
    mowa w art. 10.1.3" - po polsku działalności gospodarczej.
    Coś nie tak wnioskuję ?
    Bo jeśli wnioskuję dobrze to... sprzedaż powinna podlegać pod VAT.
    Dokładniej: być zwolniona...

    >+ US kwestionuje wartość umowy i podnosi ją do 12 000 zł. - kupujący płaci 240
    >+ zł. podaku

    Masz na myśli PCC.
    Ja jestem ciekaw innych opinii jak to powinno być - czy sprzedaż
    "ST po zakończeniu DG" powinna być objęta PCC. Mi się nie widzi :)

    >+ A CO ZE MNĄ

    W świetle cytatów z przepisów też jestem ciekaw :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)